Taylor Swift als klimaatpaus?

Van herbruikbare bekers, tot digitale drankbonnetjes en gigantische fietsenstallingen: muziekfestivals slaan steeds vaker de weg in van de duurzaamheid. Maar de artiesten zelf zijn misschien nog het meest aangewezen om hun fans aan te zetten tot klimaatactie.

“Alle artiesten en mensen die op een podium staan kunnen een belangrijke rol spelen en handelen voor verandering”. De uitspraak – tevens een oproep – is van John Fernández, hoogleraar aan het prestigieuze MIT en de klimaatadviseur van de Britse rockband Coldplay. Hij was een van de sprekers op Greentopia, een klimaatforum op het Zweedse muziekfestival Way Out West in Göteborg.

Op dat festival weerklinkt niet enkel muziek maar is er ook plek voor vierhonderd onderzoekers, kunstenaars, bedrijfsleiders en maatschappelijke organisaties die in gesprek gaan over klimaatverandering en rechtvaardige transformaties.

Nog vijf beslissende jaren

Johan Rockström van het Stockholm Resilience Centre opende het zij-event met het delen van nieuwe wetenschappelijke bevindingen over het klimaat en zei dat we “nog vijf beslissende jaren voor de boeg hebben.

“De aarde warmt steeds sneller op en verliest haar kracht. We moeten met de planeet naar de dokter”, vervolgde hij.

Hij waarschuwde ook dat het wereldwijde bbp met 19 procent kan dalen tegen 2050 als een gevolg van de klimaatverandering. “Maar het is mogelijk om de economie te transformeren zodat ze binnen de grenzen van de planeet opereert”, sprak hij. “Die transformatie is mogelijk, we hebben de oplossingen.”

Klimaatvoetafdruk van live muziek beperken

Daarop voortbordurend zei Fernández van het MIT dat artiesten een belangrijke rol kunnen spelen. “Artiesten hoeven geen experts te zijn, daar hebben we onderzoekers voor, maar ze kunnen wel een standpunt innemen over dit belangrijke onderwerp.”

Fernández heeft eerder de klimaatvoetafdruk en de aanpassing van de wereldtournee ‘Music Of The Spheres’ van Coldplay bestudeerd en leidt The Climate Machine, een onderzoekscel die wordt ondersteund door Warner Music Group, Live Nation en Coldplay met als doel de muziekindustrie aan te zetten tot klimaatactie.

Coldplay heeft zijn uitstoot na het advies met 50 procent kunnen terugdraaien en weet ook perfect hoe de fans naar hun concerten reizen. “Het grootste deel van de uitstoot komt immers van het publiek dat naar een evenement reist”, zei Fernández.

Taylor Swift en 1,5 graad Celsius

“We weten dat zo’n 71 procent van de wereldbevolking snelle verandering wil, en we zien veel vooruitgang, al is die niet snel genoeg”, zei Owen Gaffney, schrijver en analist bij het  Postdam Instituut, een van de sprekers op het Way Out West-festival. “We hebben massale actie en beleid nodig om de juiste keuzes te maken.”

De muziek- en live business kan veel doen, zowel op lokaal als op mondiaal niveau. Hoe artiesten en hun fans naar festivals reizen is belangrijk, legt onderzoeker Jessica Edlom van de Karlstad Universiteit uit. “Artiesten kunnen en moeten handelen voor verandering, ze kunnen hun publiek beïnvloeden. Hun fans luisteren naar hen.”

Rockström voegt daaraan toe: “Het zou heel belangrijk zijn als Taylor Swift op het podium zou zeggen dat 1,5 graad Celsius een belangrijk getal is om in ons hoofd te houden en we allemaal stewards van de planeet kunnen zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier