Redopapers maakt papierwaren met een hoekje af: ‘We hebben de schoonheid van afval ontdekt’

‘We bewijzen dat afval nuttig én mooi kan zijn.’ © Rafaël Balrak Photography
Elisa Hulstaert
Elisa Hulstaert Redacteur

Als studente grafisch ontwerp werd Linde Luyten verliefd op papierafval. ‘Studiegenoot Tille Lingier en ik waren altijd op zoek naar bijzonder papier als drager voor onze ontwerpen’, vertelt Luyten. ‘Dat bleek niet eenvoudig, want aan mooi papier hangt vaak een even mooi prijskaartje. Maar op een dag viel ons oog op de afvalbakken van drukkerijen en cultuurhuizen die vol prachtige misprints, papieroverschotten en grafische posters van expo’s en festivals lagen.

We zijn toen – dat mag je gerust letterlijk nemen – die papiercontainers ingedoken en hebben daar de schoonheid van afval ontdekt. Die papierresten gebruikten we om te ontwerpen, verrassende composities uit te snijden en alles uiteindelijk stevig bijeen te binden. Zo produceerden we unieke planners, agenda’s en andere papierwaren.’

Dat project is intussen uitgegroeid tot het bedrijf Redopapers?

Linde Luyten: Klopt, de afgelopen tien jaar bundelden Tille en ik de krachten en zijn we geëvolueerd van een spontaan, creatief project naar een circulair bedrijf. Daar waren we trouwens best vroeg mee, want weinig mensen hadden destijds kaas gegeten van circulaire economie. Maar omdat ons product zo tastbaar was, inspireerde het ook anderen. Doorheen de jaren hebben we er steeds meer partners bij betrokken die samen met ons dat lokale en duurzame verhaal willen vertellen.

Ons productieproces begint op de afvalberg en elke dag tonen we dat je daardoor niet hoeft in te boeten op esthetiek, handigheid of efficiëntie. Zo bewijzen we dat afval nuttig én mooi kan zijn.

‘Met papierresten produceren we unieke planners, agenda’s en andere papierwaren.’

1/5

‘Met papierresten produceren we unieke planners, agenda’s en andere papierwaren.’

2/5

3/5

4/5

5/5

‘Met papierresten produceren we unieke planners, agenda’s en andere papierwaren.’

1/5

‘Met papierresten produceren we unieke planners, agenda’s en andere papierwaren.’

2/5

3/5

4/5

5/5

Hoeveel papier hebben jullie zo al nieuw leven ingeblazen?

Luyten: Vorig jaar hebben we het gewicht van twee volwassen neushoorns (3573 kilo, nvdr) aan papier gered van de afvalberg en hebben we 89.315 liter water bespaard, want om papier te maken is heel wat water nodig. Daarnaast hebben we ook 376 vierkante meter plastic banners een nieuw leven gegeven door er covers van te maken. Als je al die covers op een rij legt, moet je een halfuur wandelen om aan het einde te komen.

En dat met papierwaren in digitale tijden.

Luyten: Ondanks die digitalisering voelen we dat mensen nog altijd behoefte hebben aan papier. Met de hand schrijven vertraagt onze gedachten en brengt rust in onze hoofden. Papier is dus zeker niet dood.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.