Productontwikkelaar Laure Herweyers: ‘Totebags schieten hun doel compleet voorbij’

© Getty Images
Elisa Hulstaert

Laure Herweyers (28) maakt herbruikbare producten die écht duurzaam zijn.

‘Vandaag heeft bijna iedereen wel een paar “duurzame” totebags in huis’, vertelt productontwikkelaar Laure Herweyers. ‘Maar wist je dat studies aantonen dat je zo’n katoenen zak 50 tot 7000 keer moet gebruiken voor die een positieve impact heeft op het milieu? De productie ervan brengt relatief hoge milieukosten met zich mee wegens het materiaal-, energie- en watergebruik. Om hun break-evenpunt te bereiken, moeten herbruikbare producten een minimaal aantal gebruikscycli doorlopen. Mensen krijgen te pas en te onpas gratis totebags als gadget, bovendien vaak van stof die snel scheurt, en zo schieten ze hun doel compleet voorbij.’

Voor haar doctoraat ontwikkelde Herweyers een framework om herbruikbare producten op de markt te brengen die écht duurzaam zijn.

Hoe hebt u dat aangepakt?

Laure Herweyers: Ik heb eerst onderzocht waarom mensen stoppen met herbruikbare producten te gebruiken voor ze dat kritieke break-evenpunt bereiken. Wat motiveert mensen om voor herbruikbare producten te kiezen en welke zaken doen hen toch naar wegwerpproducten grijpen? En welke factoren spelen daar een rol in? Dat kan bijvoorbeeld afhankelijk zijn van het product zelf: wasbare luiers zijn voor sommigen een brug te ver. En ook de context speelt mee: een herbruikbare beker is maar zinvol als je die niet vergeet mee te nemen naar de koffiebar. Maar het kan evengoed afhankelijk zijn van de gebruiker: voor sommigen is duurzaamheid een prioriteit, anderen zijn daar helemaal niet mee bezig.

© Getty Images

En dat bracht u samen in één framework?

Herweyers: Klopt. Uiteindelijk bestaat er geen one size fits all, maar draait het om een samenspel tussen verschillende factoren. Het type product, context en gebruiker bepalen hoe waarschijnlijk het is dat een product gebruikt zal worden tot dat break-evenpunt bereikt wordt. Daarom heb ik al mijn bevindingen in een framework gegoten waar ontwerpers mee aan de slag kunnen. Door variabelen aan te duiden, krijgen zij de beste strategie voor hun product te zien. Die aanbevelingen kunnen gaan over het ontwerp, maar ook over strategieën voor een gedrags- of mentaliteitsverandering. Ik hoop de tool nog op een digitaal platform te kunnen aanbieden zodat iedereen die dat wil ermee aan de slag kan.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."