Charlotte Meys maakt nieuwe fietsen op basis van oude frames

© Celine Jacobs
Elisa Hulstaert

‘Eigenlijk is het absurd dat er vandaag nieuwe fietsen geproduceerd worden in retrostijl, terwijl er heel wat vintage frames staan te verkommeren’, zegt branddesigner Charlotte Meys.

Nadat ze in 2020 aan industrieel ontwerper Brecht Vandevenne vroeg of hij voor haar een fiets kon bouwen op basis van een oud frame, bleek het resultaat zo indrukwekkend dat Meys regelmatig gevraagd werd waar ze die fiets gekocht had. ‘Mijn circulaire fiets viel duidelijk in de smaak. Om op grotere schaal impact te hebben, hebben Brecht en ik de krachten gebundeld en een merk opgericht. Zo is Erts ontstaan.’

Waar staat Erts voor?

Charlotte Meys: Erts verwijst naar het mineraal waaruit staal gemaakt wordt, en staal is het materiaal waaruit fietsframes gemaakt werden. Ik heb die naam voor ons merk gekozen als ode aan bewust omgaan met producten, hun grondstoffen en makers.

‘Vaak is het materiaal waarmee we starten kwalitatiever dan wat er vandaag geproduceerd wordt.’

Tussen 1970 en 1990 werden fietsframes nog met de hand en lokaal vervaardigd. Die frames zijn vandaag nog altijd kwalitatief en bovendien ook esthetisch interessant. Het idee dat de fietsen die we met Erts maken een geschiedenis met zich meedragen, vind ik mooi om bij stil te staan.

Waar vinden jullie die frames?

Meys: Jaarlijks worden er in elke Vlaamse provincie zo’n 5000 fietsen achtergelaten. Die komen vaak in containerparken en kringloopwinkels terecht. Daaruit selecteren we frames die nog bruikbaar zijn en een nieuw leven verdienen.

Ergens hoop ik dat we mensen via Erts op een andere manier kunnen laten kijken naar refurbished producten. Vaak is het materiaal waarmee we starten kwalitatiever dan wat er vandaag geproduceerd wordt. Bovendien is het vandaag logisch om, als je iets creëert, stil te staan bij de impact daarvan op mens en planeet.

Naast een ecologische hebben jullie ook een sociale missie.

Meys: Klopt. Voor de productie van onze fietsen werken we samen met het Kempens maatwerkbedrijf De Sprong. De mecaniciens leren daar niet alleen fietsen herstellen, maar ook nieuwe fietsen maken op basis van oude frames, die ze – na een nieuwe lakbeurt – aanpassen zodat ze compatibel zijn met hedendaagse onderdelen. Mocht er vroeg of laat iets aan vervanging toe zijn, dan is het makkelijk om nieuwe stukken te vinden. Zo combineren we het beste uit twee werelden.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier