Meer dan duizend oproepen bij Brandweer Zone Antwerpen
Bij Brandweer Zone Antwerpen zijn vrijdag intussen al bijna 1.050 oproepen binnengekomen over storm Eunice. Daarvan staan er nog een 650-tal in wacht. ‘We bellen nu actief nog mensen op om de ernst van hun schade beter in te schatten en verdere afspraken te maken. Wanneer de schade zich enkel beperkt tot privédomein, dan wordt bijvoorbeeld sowieso aangeraden om een vakman in te schakelen’, zegt woordvoerster Jasmine O.
De brandweer zet zijn werkzaamheden op het terrein verder tot middernacht en begint dan zaterdagochtend om 7.30 uur opnieuw. ‘Dit vooral om de burgers niet onnodig te storen in hun nachtrust. Uiteraard proberen we de meest dringende dingen zeker nog af te werken vanavond. We kregen vandaag trouwens ook hulp van enkele ploegen van de stad Antwerpen en de Civiele Bescherming, die morgen eveneens verder helpen. Die werken zullen wellicht nog een hele tijd in beslag nemen.’
Chaos bij het spoor door stormweer: Infrabel biedt excuses aan, reizigers wachten op transport
Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft Infrabel-CEO Benoît Gilson op de vingers getikt voor de laattijdige beslissing rond het stilleggen van grote delen van het treinverkeer vrijdagmiddag. De minister is ‘not amused’, laat zijn kabinet weten, al is de veiligheid van de reizigers wel de prioriteit. Infrabel bood zijn excuses aan. Nog vele reizigers wachtten rond 20 uur op vervoer. ‘Tegen zaterdag’ moet alles weer normaal zijn.
In grote delen van het land is het treinverkeer vrijdagavond omstreeks 20 uur nog niet opgestart. In de stations van onder meer Brussel, Antwerpen en Gent staan vele reizigers te wachten op hun trein, blijkt uit getuigenissen op sociale media. De NMBS meldt dat het hun prioriteit is om mensen thuis te krijgen. ‘Is het niet met de trein, dan op een andere manier’, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. ‘We gaan niemand achterlaten.’
Omstreeks 20 uur zijn nog verkenningsritten bezig op de trajecten, en dat gaat gepaard met een lagere snelheid. De spoorwegbedrijven willen zo eerst nagaan of een verbinding veilig is. ‘Hier en daar is het treinverkeer hervat’, zegt Crols. Wanneer dat het geval zal zijn voor grote verbindingen zoals Brussel-Gent-Brugge of Antwerpen-Gent, kan Crols omstreeks 20 uur niet zeggen. ‘Je kan pas rijden als het veilig is’.
Op Twitter laat de NMBS iets na 20 uur weten dat het treinverkeer in West- en Oost-Vlaanderen nog volledig stil ligt. Als de treinen op een bepaalde verbinding vanavond nog niet kunnen rijden, dan zullen er ‘andere manieren’ gevonden worden. Of het dan gaat om bussen of taxi’s, zei Crols niet.
Meerdere lijnen zijn nog niet geklaard. Tegen zaterdag zou alles weer normaal moeten rijden, zegt Infrabel.
Rond 20 uur liet De Lijn weten dat het bus- en tramverkeer in de mate van het mogelijke geleidelijk wordt herstart in Antwerpen, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen.
Laattijdige informatie
Wegens het stormweer had spoornetbeheerder Infrabel het treinverkeer om 14 uur stilgelegd op een groot deel van het net in Vlaanderen, vooral in West- en Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Op andere lijnen in het land reden de treinen aan een verlaagde snelheid.
Infrabel had pas om 11 uur bekendgemaakt dat de treinen werden afgeschaft. Nochtans werd de komst van storm Eunice al dagenlang voorspeld en beslisten de Nederlandse spoorwegen gisteren/donderdag al om vandaag geen treinen te laten rijden.
Reizigersorganisatie TreinTramBus noemde dat niet noodzakelijk een foute keuze, maar zei wel te hopen dat de NMBS oplossingen voorzag voor de reizigers die vrijdagochtend met de trein naar het werk of naar school vertrokken.
Uit politieke hoek klonk de kritiek scherper. Vooruit-Kamerlid Joris Vandenbroucke sprak van ‘laattijdige en gebrekkige communicatie over een storm waarvan sinds gisteren al geweten is dat het de zwaarste is in 30 jaar’. ‘Een ongelooflijke blunder. De treinreizigers verdienen beter dan dit amateurisme.’
Lang leve last minute communicatie! Dit was te voorzien én te vermijden pic.twitter.com/nCyKHi7wkS
— Jef Cauwenberghs (@JefCauwenberghs) February 18, 2022
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Scholen
Ook Björn Anseeuw van oppositiepartij N-VA was misnoegd. ‘Blijkbaar is het in dit land moeilijk om te anticiperen op dingen waarvan je weet dat ze komen. Dit had men perfect kunnen voorkomen’, zei hij. Dat geldt ook voor het onderwijs, vindt Anseeuw. Veel scholen beslisten vrijdag in de loop van de voormiddag om in de namiddag de deuren te sluiten, ‘maar niet alle ouders kunnen zich daaraan aanpassen’.
Voor Kim Buyst (Groen) is veiligheid de eerste prioriteit, en is het belangrijk dat de reizigers veilig thuis geraken en de juiste info krijgen. ‘Maar het klopt dat deze operationele beslissing van Infrabel te laat genomen werd’, beaamde ze.
CD&V-mobiliteitsspecialist Jef Van den Bergh vindt het niet per se verkeerd van de NMBS en Infrabel om niet eerder te beslissen, tweette hij, want dan zijn er per definitie geen treinen. Maar de communicatie liep wel mank, schreef hij. Hij pleitte er ook voor om er dan voor te zorgen dat de reizigers thuis geraken, desnoods wat vroeger of wat later dan voorzien.
Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) tikte de CEO van Infrabel, Benoît Gilson, op de vingers. Maar ook voor de minister kwam het er vooral op aan om de veiligheid van de reizigers te verzekeren, liet hij weten. De minister is ‘not amused’, laat zijn kabinet weten.
Excuses
Spoorwegbedrijf Infrabel verontschuldigde zich na de kritiek voor de late beslissing om het treinverkeer in delen van het land stil te leggen. Intussen wordt alles in het werk gesteld ‘om de crisis te beheren in het belang van ieders veiligheid’, aldus een persbericht van het bedrijf. ‘Op basis van de informatie die donderdagavond beschikbaar was, stelde Infrabel een eventuele beslissing om het netwerk te sluiten, uit. De hoop was om het geplande verkeer voor vrijdag, geheel of gedeeltelijk te kunnen behouden.’
Het bedrijf zegt te beseffen dat ‘deze late beslissing de spoorwegoperatoren onder druk zette en mogelijk ook overlast veroorzaakte voor de spoorwegklanten’. Infrabel werkt samen met de operatoren om ervoor te zorgen dat het verkeer zo snel mogelijk opnieuw normaal verloopt en dat de spoorwegklanten in deze situatie goed worden opgevangen. De evolutie van de weersomstandigheden werd al sinds het begin van de week opgevolgd door Infrabel, klinkt het.
Vanaf 18 uur zou het treinverkeer geleidelijk aan weer normaal moeten verlopen, dan toch op de lijnen die niet geblokkeerd zijn door stormschade.