MARS VOOR DE TOEKOMST: Vakbonden voluit voor brugpensioen op 50

In Genk zijn naar schatting 20.000 mensen opgedaagd om te protesteren tegen de sluiting van Ford Genk.

16.00 uur Hierbij sluiten we deze liveblog af. Voor meer nieuws over Ford Genk verwijzen we u naar de homepage van Knack.be. Herlees hier het relaas van de Mars voor de Toekomst na de sluiting van Ford Genk. 15.59 uur Over tot de orde van de dagDinsdag wordt bij Ford Genk opnieuw overgegaan tot de orde van de dag. Het is de bedoeling dat dan de productie voor drie dagen wordt hervat. Gelijktijdig zitten de bonden voor het eerst met de directie samen om over een sociaal plan te onderhandelen. (Eddy Eerdekens in Hasselt)
15.47 uur Vakbonden vechten voor burgpensioen op 50 jaarDe vakbonden van Ford Genk leveren een duidelijke boodschap af aan de politici. “We zullen vechten voor alle jobs en het maximale uit de onderhandelingen halen”, zei Rohnny Champagne van het ABVV namens alle vakbonden.

“Om de toekomst van onze kinderen te kunnen verzekeren zullen we ons niet zomaar laten afslachten door Amerikanen die zonder scrupules ons op straat hebben gezet. Als dat betekent brugpensioen op 50 jaar, dat zal het brugpensioen op 50 jaar zijn.

Wij zullen ons vel duur verkopen. Iedereen moet nu zijn verantwoordelijkheid nemen. Met mensen die zeggen ‘dat hadden we zien aankomen’, daar zijn we niks mee.”

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
15.39 uur: Caroline Gennez: ‘Nood aan een internationale oplossing. Er zijn hier vandaag Duitsers, Nederlanders, Turken en Italianen. Goed dat het signaal breder is dan Ford Genk.’ (Simon Demeulemeester in Genk)
15. 23 uur Meyriame Kitir: De werknemers van Ford hebben absoluut niet het respect gekregen dat ze verdienen na vele jaren werk en na de vele inleveringen die ze al hebben gedaan. (Eddy Eerdekens in Haselt)
14. 59 uur Britt (10) Zal ik nog kunnen studeren? Zal ik nog een job vinden? Britt, het tienjarige dochtertje van een Ford-werknemer leest een brief voor.

Woensdag 24 oktober zou een dag worden zoals alle andere, dacht ik toen ik ’s morgens wakker werd. Mijn papa had wel gezegd dat er op zijn werk een speciale vergadering was. Er zouden mensen uit Europa komen. Mijn papa had schrik dat er ontslagen zouden vallen. Later op school hoorde ik dat Ford Genk dicht ging. Ook toen besefte ik nog niet goed wat er aan de hand was. Toen ik thuis kwam, vroeg ik aan mijn papa wat er aan de hand was. Hij kwam naar me toe en ik zag dat hij tranen in zijn ogen had. Mijn papa begon te wenen. Ik had mijn papa in heel mijn leven nog nooit zien wenen. Ik voelde me machteloos. Ik werd kwaad. Ik werd kwaad op de mensen die mijn papa deden wenen. Ze hebben met een zielige brief duizenden mensen op straat gezet. Ik maak me zorgen over de mensen van Ford Genk, maar ik maak me ook zorgen over mijn eigen toekomst. Zal ik nog verder kunnen studeren? Zal ik nog een job vinden? Er komen veel vragen in mij op. Maar vooral: wat nu?
Britt 14.37 uur Vakbondsmensen nemen het woord (Simon Demeulemeester in Genk)
14.36 uur Wouter Devriendt: Loonlasten verlagen‘We moeten voorbijgaan aan de verontwaardiging,’ zegt Wouter Devriendt (Groen). ‘We moeten bedrijven beletten het ene land tegen het andere uit te spelen. We moeten de eengemaakte markt ook sociaal maken met een eengemaakt sociaal statuut. Maar we mogen niet naar het andere niveau wijzen zonder zelf iets te doen. We kunnen de loonlasten verlagen voor de laagste lonen en zorgen voor een correctere fiscaliteit.’

(Simon Demeulemeester in Genk)
14.16 uur Nigel Williams: ‘Fuck you’Stand up comedian en voormalig werknemer van Opel Antwerpen Nigel Williams spreekt de massa toe vanop het podium. ‘Vandaag kom ik niet om te lachen. Ik ben kwaad. Vandaag op wapenstilstand blijkt dat er nog steeds oorlog gevoerd wordt tegen de werkmens. Wij moeten een vuist maken en ons niet laten opzetten tegen elkaar. Wij roepen tegen Ford: Fuck You.’ (Simon Demeulemeester in Genk)
14.15 uur Universiteit Hasselt start een onderzoek naar de impact van de sluiting van Ford Genk op Limburg, zo maakt rector Luc De Schepper bekend (Eddy Eerdekens in Hasselt)
14.14 uur: Veel aanwezigen van andere bedrijvenBij de betogers veel sympathiserende werknemers en vakbondsmensen van andere bedrijven, waaronder Ford Turkije, en eerder ontslagen werknemers van Opel Antwerpen, Renault Vilvoorde en Philips Turnhout.

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
13.59 uur Optredens zijn begonnen. (Simon Demeulemeester in Genk)
13.56 uur Het terrein van C-Mine loopt helemaal vol (Simon Demeulemeester in Genk)
13.53 uur Schrijver Stefan Brijs houdt een speech.Opgedragen aan mijn vader, die 35 jaar bij Ford Genk werkte om mij te laten worden wie ik ben. Opgedragen aan wie weet dat Ford Genk meer was dan een fabriek. Het was een gemeenschap.’

(Simon Demeulemeester in Genk)
13.52 uur Overal liggen pamfletjes op de grond met de foto van Stephen Odell en het opschrift ‘Wanted’ (Simon Demeulemeester in Genk)
13.49 uur Toeleveranciers willen hetzelfde sociaal plan‘Wij zijn ook Ford. Vroeger werd ons werk in de fabriek van Ford gedaan,’ zegt Rosina, die bij toeleverancier IAC werkt. ‘Ze hebben dat afgestoten om het goedkoper te maken. Als wij ons werk 20 minuten neerleggen, gaat Ford plat. Wij willen hetzelfde sociaal plan als Ford.’

(Simon Demeulemeester in Genk)
13.31 uur Ingrid Lieten: ‘Nog altijd kwaad en verontwaardigd’Opgemerkte aanwezige: de Limburgse Vice-minister-president in de Vlaamse regering Ingrid Lieten (SP.A) : ‘We gaan werken aan een nieuw Limburgplan. We gaan de vakbonden ondersteunen in onderhandelingen met Ford om te zorgen voor fatsoenlijke sociale regeling,’ zei Lieten live op Radio 2.

Twee weken na de aankondiging van de sluiting is Lieten nog altijd verontwaardigd. ‘De manier waarop Ford met vakbonden en personeel omgaat, stuit me tegen de borst. Ik ben nog altijd kwaad en verontwaardigd.’

We willen dat Ford zijn sociale verantwoordelijkheid opneemt. Daar heb ik de afgelopen twee weken nog niets van gezien.

‘Vandaag moeten we denken aan de toekomst, aan de gezinnen, aan de mensen die afstuderen en morgen een job zoeken.’

‘We willen ook een signaal van Ford in verband met de fabrieksterreinen. Ik wil niet dat die geblokkeerd worden, die moeten dienen om nieuwe bedrijven en nieuwe werkgelegenheid aan te trekken.’

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
13.29 uur Er worden koude pintjes gedronken aan C-Mine. Volgens presentator Stijn Meuris zijn er ‘veel mensen en weinig bankiers’ aanwezig. (Simon Demeulemeester in Genk)
13.26 uur Aantal deelenemers nu geschat op 20.000 (Eddy Eerdekens in Hasselt)
13.10 uur: Bijna alle Limburgse burgemeesters en gouverneur Herman Reynders zijn aanwezigZe moesten hun agenda leegmaken. Er stonden plechtigheden voor Wapenstilstand in en één burgemeester is jarig.

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
13.02 uur Eerste deelnemers komen al aan op C-MineHet parcours is klein voor het grote aantal deelnemers

(Simon Demeulemeester in Genk)

12.59 uur Aantal deelnemers nu geschat op 15.000Er wordt nog meer volk verwacht.

(Eddy Eerdekens vanuit Hasselt)
12.44 uur Rudy De Leeuw: Laat Ford meebetalen aan brugpensioen
ABVV-topman Rudy De Leeuw hamert opnieuw op het belang van het brugpensioen. ‘Op die manier betaalt Ford mee. In het geval van pure afdanking komt de last volledig op de samenleving terecht.’

(Simon Demeulemeester in Genk)
12.39 uur Kinderen met balonnenEr is een rouwstoet met een doodskist. We zien veel vlaggen, we horen gefluit, er stappen veel kinderen mee met balonnen in de hand.

(Simon Demeulemeester in Genk)
12. 34 uur: Peter Vanvelthoven: ‘Neerwaartse spiraal’Ook aanwezig: Peter Vanvelthoven, burgemeester van Lommel en gewezen minister van werkgelegenheid. ‘Ik heb heel wat Europese ondernemingsraden van multinationals meegemaakt. Ik ben daar altijd geschrokken door het gebrek aan bereidheid om sociale lat in heel Europa even hoog te leggen. We zitten op dat vlak in een neerwaartse spiraal die mij choqueert.

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
12.31 uur Marino Keulen: Wij laten u niet in de steekOud-Vlaams miniser Marino Keulen wil dat Vlaanderen meer hefbomen creëert voor meer werkgelegenheid. ‘Wij laten u niet in de steek’, is zijn boodschap voor de Ford-werknemers.

(Eddy Eerdekens in Hasselt) 12.30 uur De Mars voor de Toekomst start officieelDeelnemers hebben niet gewacht op de officiële start en zijn al begonnen met stappen.

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
12.27 uur: Veel gezinnen stappen mee opDe massa zet zich in beweging. Er nemen veel gezinnen en gewone mensen deel. Dit is geen mars van enkel vakbondsmensen.

(Simon Demeulemeester in Genk)
12.24 uur ‘Wij tellen mee,’ schreeuwen werknemers van de toeleveranciers. (Simon Demeulemeester in Genk)
12.18 uur Nog treinen onderwegDeelnemers laten via Twitter weten dat nog volle treinen onderweg zijn naar Genk. Het ziet ernaar uit dat een massa mensen gaan deelnemen aan de Mars voor de Toekomst.

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
12.16 uur Wim Dries: ‘Dit is een succes’‘Dit is een heel groot succes,’ zegt de Genkse burgemeester Wim Dries op Radio 2. ‘Dit is echt een teken van solidariteit. Dit is een signaal. Samen staan we sterk voor de toekomst.’

(Eddy Eerdekens in Hasselt)

12.15 uur: Betoging komt in bewegingDe massa komt stilaan in beweging en trekt richting Bochtlaan.

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
12.03 uur Bijna alle Limburgse burgemeesters stappen mee

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
11.59 uur Er zijn 7 bussen met Duitse vakbondsafgevaardigden(Simon Demeulemeester in Genk)
11.49 uur Volk stroomt toe aan het stadhuis van Genk(Simon Demeulemeester in Genk)
11.43 uur Bussen komen aan in GenkVan aan de rand van Genk gaat het verder naar het centrum met pendelbussen van De Lijn.

(Simon Demeulemeester in Genk)
11.23 uur ‘Sluiting Ford Genk betaald door aankondiging ervan’Rudy Kennis: ‘De sluiting van Ford Genk is betaald door de aankondiging ervan. Meteen daarna ging het aandeel 1 procent omhoog. Dat was toen een waardevermeerdering van 386 miljoen euro. Het ontslagvoorstel van de directie naar de werknemers was 400 miljoen euro waard.’

(Simon Demeulemeester onderweg naar Genk)
11.10 uur Vakbonden verwachten 35.000 deelnemersRudy Kennis: ‘Eerst zouden er 10.000 mensen komen, toen 20.000, ik stel aan de piketten vast dat de aanhang groeit.’

(Simon Demeulemeeser onderweg naar Genk)

11.00 uur Over een uurtje verzamelen de deelnemers op de Europalaan in GenkVandaar gaat de mars naar C-Mine, de voormalige terreinen van de mijn van Winterslag.

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
10.52 uur Langer werken voor hetzelfde loon Johan Van Overtveldt: Het spreekt voor zich dat een arbeidsduurverlenging met onveranderd loon enkel maar zin heeft als het om een ernstige verschuiving gaat. Een toename van het aantal uren gewerkt per week met 2 uur lijkt in dit verband een zinvol richtgetal.

(Eddy Eerdekens in Hasselt) 10.43 uur ‘Familiaal gebeuren’De Genkse burgemeester Wim Dries zegt dat hij een vreedzame mars zonder incidenten verwacht. ‘Dit is een familiaal gebeuren.’

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
10.25 uur LEES OOK OPINIE

OPINIE Johan Van Overtveldt: ‘Langer werken voor hetzelfde loon?’(Eddy Eerdekens in Hasselt)10.23 uur: Rudy Kennes: ‘Er komen nog drama’s zoals bij Ford’

Rudy Kennes, oud-vakbondsafgevaardigde bij Opel Antwerpen: ‘Er worden door de politiek te weinig eisen gesteld bij ontslagen. Er zullen nog drama’s komen zoals bij Ford.’

(Simon Demeulemeester onderweg naar Genk)
10.05 uur: ‘Buitengegooid met vuilzak in de hand’Bij de oud-werknemers van Opel Antwerpen komen de verhalen los. ‘Mensen met 30 jaar dienst kregen een vuilniszak in de hand geduwd en kregen tien minuten om hun kastje leeg te maken.’

(Simon Demeulemeester onderweg naar Genk)10.01 uur: ‘Mars voor iedereen in moelijke economische omstandigheden’‘Dit wordt een grote solidariteitsmars, ook van mensen die hun werk bij andere bedrijven zijn kwijtgeraakt,’ zegt de Genkse burgemeester Wim Dries (CD&V) in het radiojournaal van VRT. ‘We moeten samen vechten voor de toekomst, van de werknemers van Ford, van de werknemers van de toeleveranciers, van alle werknemers in economisch moeilijke omstandigheden.’

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
09.59 uur: ‘Wij waren de goedkoopste om buiten te gooien’Joppe van Meertvelde, ex-vakbondsafgevaardigde bij Crown Cork: ‘Ook wij zijn ontslagen. Niet omdat we de duurste waren, wel omdat we de goodkoopste waren om te ontslaan.’

(Simon Demeuelemeester onderweg naar Genk)
09.52 uur: Opel Antwerpen werknemers klaar om te vertrekkenSteeds meer ex-werknemers van Opel Antwerpen verzamelen aan de bus. Ze dragen T-shirts met de tekst: ‘Wij waren Antwerpen’.

(Simon Demeulemeester onderweg naar Genk)
09.45 uur: Nigel Williams: ‘Arbeiders worden behandeld als overschot’Vanuit Antwerpen reist stand up comedian Nigel Williams mee met de bus naar Genk. Hij werkte in een vliegtuigfabriek in Engeland en daarna jarenlang bij Opel Antwerpen.’Het gaat vandaag niet alleen om Ford,’ zegt Williams. ‘Het gaat om het principe van fabriekssluitingen. Men maakt de arbeiders duidelijk dat ze overschot zijn. Dat is gevaarlijk.’

(Simon Demeulemeester onderweg naar Genk)
09.40 uur: Knack.be redacteur Simon Demeulemeester reist vanuit Antwerpen mee met een bus vol oud-werknemers van Opel Antwerpen.

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
09.35 uur: Vanuit verschillende plaatsen in het land vertrekken bussen richting Genk, met vakbondsmensen en sympathisanten die in Genk gaan protesteren tegen de sluiting van Ford Genk.

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
09.20 uur: De organisatoren kunnen de opkomst moeilijk inschatten. Ze zijn voorzien op 30.000 deelnemers.

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
09.02 uur: De Mars voor de Toekomst wordt georganiseerd door de vakbonden van Ford Genk in samenwerking met de stad Genk en de provincie Limburg. De kosten voor de organisatie bedragen 100.000 euro. Limburgse privébedrijven nemen daarvan 60.000 euro voor hun rekening.

(Eddy Eerdekens in Hasselt)
09.00 uur Goeiemorgen. Welkom op de liveblog van Knack.be over de Mars voor de Toekomst na Ford Genk. Wij volgen hier het protest tegen de sluiting van Ford Genk tot in de late namiddag.

(Simon Demeulemeester in Genk en Eddy Eerdekens in Hasselt)

Dagprogramma

12u00: samenkomst in het Centrum van Genk.
12u30: vertrek naar C-mine
13u00: begin programma artiesten (deel 1)
14u40 – 15u10: sprekers van de vakbond op C-mine
15u10 – 16u00: optredens artiesten (deel 2)
16u00: voorziene einde

Vanop de parking van Ford Genk worden pendelbussen naar het vertrek- en eindpunt van de Mars ingelegd. Wie met de trein naar Genk komt, is meteen op de plek van vertrek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content