Leraars in spe gebuisd voor basiskennis

© Getty Images/iStockphoto

Voor Frans slaagt de helft van de jongeren die aan de hogeschool voor leraar studeert niet, ook al gaat het om kennis uit de lagere of middelbare school.

Een op de drie jongeren die aan de hogeschool voor leraar studeert, is niet geslaagd voor de instapproef die dit jaar voor het eerst is afgenomen. Dat schrijven de Mediahuiskranten woensdag. Voor Frans is zelfs de helft gebuisd, ook al gaat het om kennis uit de lagere of middelbare school. Deze studenten kunnen op dit moment gewoon aan de opleiding beginnen, maar N-VA-onderwijsspecialist Koen Daniëls zegt niet uit te sluiten dat deze proef bindend wordt.

De instaptoets werd dit jaar bij wijze van experiment afgenomen. Vanaf volgend jaar wordt de test verplicht, maar blijft hij wel niet-bindend. Voor de opleidingen secundair en kleuteronderwijs gaat het enkel om een test Nederlands, maar wie leerkracht in het lager onderwijs wil worden, zal ook zijn of haar kennis wiskunde en Frans moeten bewijzen.

“We stellen al jaren vast dat studenten onvoldoende voorbereid zijn”, zegt Kaat Delrue van Arteveldehogeschool. “Vooral voor Frans: slechts tien procent slaagt voor onze tentamens in oktober. Het taalonderwijs in het middelbaar moet dringend herbekeken worden.”

De hogescholen proberen de tekorten nu zelf op te lossen, en dat is ook de bedoeling van de proef. Daarnaast hopen ze dat de hervorming van het secundair, die volgend schooljaar ingaat, dit voor een deel oplost.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) noemt de instaptoets voor de lerarenopleiding “een positief instrument”. “Positief voor zij die klaar zijn voor de opleiding, maar ook positief voor studenten die de boodschap krijgen dat dat ze best nog wat bijspijkeren. Het helpt jongeren dus”, aldus de minister.

De proef bewijst volgens minister Crevits dat de lat voldoende hoog ligt en dat remediëring voor een groep jongeren nodig kan zijn om te slagen. Minister Crevits wijst erop dat de lerarenopleiding zelf tegen 1 september 2019 wordt hervormd. Het regelgevend werk daarvoor wordt nu voorbereid. “Het einddoel blijft altijd kwalitatieve leerkrachten, want zij zijn het fundament van ons onderwijs”. Ook de hervorming van het secundair onderwijs is hierin belangrijk, zegt de minister.

Hogescholenraad: ‘Mag geen bindende test worden’

De Vlaamse Hogescholenraad (VLHORA) vindt dat de instaptoets een verplichte maar niet-bindende test is en moet blijven. ‘De instaptoets is ontwikkeld als een niet-bindende test, waarbij de nadruk ligt op het kunnen bijspijkeren van eventueel vastgestelde tekortkomingen’, zegt de VLHORA. ‘Het is bedoeld als een waarderende aanpak en wordt door 85 procent van de studenten op die manier ook als nuttig en zinvol ervaren.’

Aankomende studenten die de test afleggen, krijgen volgens de hogescholenraad inzicht waar hun sterktes en hun werkpunten liggen. ‘Ze kunnen aan de hand van de resultaten aan de slag gaan om hun kennis bij te spijkeren, zelfstandig of in de les. De lerarenopleidingen aan de Vlaamse hogescholen staan klaar om hen hierbij te begeleiden’, luidt het.

‘Het is en blijft een test en geen toelatingsexamen’, zegt de VLHORA. ‘Het zal studenten motiveren om zich in te zetten. En een sterke motivatie is een goede basis om de opleiding ook met succes te kunnen voltooien.’

(Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content