Klantendienst NMBS: NMBS inde bijna 3 miljoen met controles op zwartrijden

(Belga) Het opdrijven van de controles op zwartrijden brengt op voor spoorwegmaatschappij NMBS. Het inde vorig jaar 2,88 miljoen euro, 16 procent meer dan in 2010. Dat staat in het jaarverslag van de Centrale Klantendienst van de NMBS.

Het gaat om een voorlopig bedrag, want slechts iets meer dan een derde van alle vaststellingen is al afgehandeld (gratis, bijvoorbeeld door het vergeten abonnement later te gaan tonen, of na betaling). De rest is “in behandeling”, maar de NMBS wil niet preciseren wat dat precies betekent. De controleurs van de spoorwegmaatschappij stelden vorig jaar 486.143 vaststellingen van “onregelmatigheid”, zoals dat heet, op. Dat zijn er ruim een vijfde meer dan het jaar ervoor. In 91 procent van de gevallen had de reiziger geen geldig vervoersbewijs. De NMBS zet al een tijdje deurwaarders in om “historische zwartrijders” aan te sporen om hun achterstallige boete te betalen. Daarover zijn nog geen cijfers bekend, zegt een NMBS-woordvoerder. Het totale aantal klachten van reizigers over het binnenlandse treinverkeer daalde vorig jaar met 6,5 procent tot 24.759 klachten. “De daling is vooral toe te schrijven aan een verbetering van de dienstverlening (inclusief stiptheid) alsook een betere bekendheid van het compensatiesysteem dat verder gaat dan de Europese verplichtingen”, stelt de NMBS. Via dat compensatiesysteem werd in 2011 ruim 1 miljoen euro uitbetaald, na 68.991 aanvragen. De Centrale Klantendienst kreeg vorig jaar ook 30.750 aanvragen voor assistentie aan mensen met beperkte mobiliteit, een derde meer dan in 2010. Het aantal verloren voorwerpen bleef stabiel op net geen 39.000. Ruim 37 procent belandde terug bij de rechtmatige eigenaar. (KME)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content