Op de vooravond van de invoering van het Circulatieplan in zijn stad, waarschuwt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) voor de gevolgen van de Oosterweelverbinding.
‘Ik maak me zorgen over de impact van het akkoord van de Oosterweelverbinding op Gent’, zegt Filip Watteeuw in een interview dat deze week in Knack verschijnt. ‘Onder meer omdat het voor doorgaand verkeer vanuit Nederland aantrekkelijker zal worden om via de E34 langs Gent te rijden. Dat betekent een extra belasting voor de kruising van de E40 en de E17, waar we nu al vaak met een verkeersknoop zitten. Ik vrees dus dat ze hun verkeersknoop in Antwerpen hebben opgelost door hem naar ons door te schuiven.’
Dat is natuurlijk een streep door de rekening van de groene schepen, die de voorbije jaren willens nillens is uitgegroeid tot het gezicht van het gecontesteerde Circulatieplan dat op 3 april van start gaat. Dat plan moet vooral het doorgaand verkeer weren uit de binnenstad. ‘Het zal even duren voor iedereen zijn draai heeft gevonden’, aldus Watteeuw. ‘Normaal moet de lagere autodruk in het centrum al binnen het jaar voelbaar zijn, maar een complete ommezwaai naar stappen, fietsen en het openbaar vervoer zal vier of vijf jaar kosten.’ Vooral winkeliers en horeca-uitbaters vrezen dat hun klanten ondertussen zullen wegblijven, maar dat is volgens de schepen haast onvermijdelijk. ‘De ene zelfstandige zal het makkelijker door krijgen door het Circulatieplan, de andere moeilijker. Dus kan ik me voorstellen dat sommigen de keuze zullen maken om uit de stad weg te trekken. Dat is jammer, maar als je een systeem fundamenteel wil veranderen, heeft dat onvermijdelijk gevolgen.’
Hoewel hij heel goed beseft dat Gent een paar moeilijke weken en maanden tegemoet gaat, is hij ervan overtuigd dat het Circulatieplan al zal zijn ingeburgerd tegen de tijd dat het door de N-VA afgedwongen referendum in september plaatsvindt. En al helemaal tegen de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar.