‘In alle discretie gesprekken voeren over toekomst van Ford Genk’
Vlaams minister van Werk Philippe Muyters wil de gesprekken over de toekomst van Ford Genk in alle discretie kunnen voeren. Dat zei hij in in het Vlaams Parlement. Een mogelijke komst van autobouwer Tesla naar Limburg, acht hij onwaarschijnlijk. Verder werd in het vragenuurtje ook gedebatteerd over de besparingsplannen van De Lijn.
In het vragenuurtje kwamen vandaag heel wat Limburgse parlementsleden over de toekomst van de site van Ford Genk. Aanleiding was een mogelijke interesse van de elektrische autobouwer Tesla om naar Genk te komen.
Minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) las een brief voor van de burgemeester van Genk Wim Dries. ‘Er zijn gesprekken geweest, maar de komst van Tesla is eerder hoop dan werkelijkheid’, klinkt het daar.
Discretie over mogelijke plannen
‘Het is zaak om investeerders nu naar Limburg te krijgen’, vond Marino Keulen(Open VLD). ‘Misschien moeten we één bepaald aanspreekpunt hebben, waar mogelijke investeerders hun voorstellen discreet behandeld worden. Nu liggen die plannen vaak meteen op straat, en dat schrikt mensen af.’
Ook minister Muyters benadrukte het vertrouwelijk karakter van de gesprekken. ‘Ik wil die in alle discretie kunnen voeren’, stelde hij.
Muyters herhaalde ook dat de Vlaamse Regering de terreinen nog niet in zijn bezit heeft. ‘Ford heeft dan nog een jaar om de terreinen te verlaten’, legde hij uit. Hij benadrukte dat het bedrijf ook meehelpt om een toekomst te zoeken voor de site.
Over mogelijke subsidies kon hij niet verder uitweiden. ‘In de vorige regering is een globale deal gesloten over de subsidies voor Ford. Wij kunnen nu weinig gaan ondernemen op dat vlak, maar we moeten onze verantwoordelijkheid nemen om het terrein aantrekkelijk te maken voor toekomstige ondernemers.’
Het mes in het zondagsaanbod van De Lijn
Tijdens het vragenuurtje werd er ook gedebatteerd over de besparingen bij De Lijn. Geert Bourgeois benadrukte in het Vlaams Parlement dat de vervoersmaatschappij twee derde van de besparingen realiseren door interne efficiëntiewinsten en één derde door te snijden in het aanbod.
Het is al langer bekend dat De Lijn volgend jaar een inspanning van 34,8 miljoen euro moet leveren. Langs inkomstenzijde was eerder al beslist de tarieven aan te passen. Vandaag keurde de raad van bestuur van De Lijn de begroting 2015 goed met daarin ook duidelijkheid over de maatregelen langs uitgavenzijde.
Zo zet de maatschappij bijvoorbeeld het mes in het zondagsaanbod, met name in de “laagbezette lijnen in de vroege en late uren”. Volgens sp.a-parlementslid Joris Vandenbroucke zal de Vlaming binnenkort “meer betalen voor minder openbaar vevoer”. Hij ziet niet in hoe de Vlaamse regering op die manier meer mensen naar het openbaar vervoer zal lokken.
Integendeel. “Hiermee verleid je mensen niet om hun auto aan de kant te laten en voor de Vlamingen zonder auto is dit een regelrecht drama”, aldus Vandenbroucke.
‘Vraaggestuurd beleid’
Minister Bourgeois, die antwoordde voor minister van Mobiliteit Ben Weyts, vindt dat de raad van bestuur van De Lijn “zijn verantwoordelijkheid heeft genomen”. Hij wijst er daarbij op dat de helft van de totale inspanning die De Lijn moet leveren (in totaal 34,8 miljoen euro) komt van de inkomstenzijde en de helft van de uitgavenzijde.
Van de besparingen op de uitgaven zal er volgens Bourgeois twee derde komen van interne efficiëntiewinsten (bv. minder verbruik, minder consultancy,…) en één derde van besparingen op het aanbod. Die ingrepen in het aanbod moeten er volgens Bourgeois voor zorgen dat het aanbod nog meer “vraaggestuurd” wordt. Volgens Bourgeois is het een goede zaak dat De Lijn de middelen “zo efficiënt mogelijk” wil inzetten. “Wij gaan voor volle bussen. Aan lege bussen heb je niks”, klonk het.
‘Realistische prijs voor andere en beter openbaar vervoer’
N-VA-parlementslid Annick De Ridder is het niet eens met de analyse van sp.a dat de gebruikers meer zullen moeten betalen voor minder openbaar vervoer. “We zullen een realistische prijs betalen voor een ander en beter openbaar vervoer”, klonk het. Een opmerking die op luid gemor van de oppositie kon rekenen.
Uit CD&V-hoek is er tevredenheid dat er vooral bespaard wordt op de interne werking en dat er geen ontslagen zullen vallen, maar de partij vraagt wel om waakzaam te blijven over de bereikbaarheid van het platteland. (Belga/JH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier