Frédérique Neys
Weet u nog wie u moet bellen als u ziek wordt?
Na 100 en 112 krijgen we er een nieuw noodnummer bij, 1733. Verwarring troef voor de patiënt. Maar het kan ook anders, schrijft Frédérique Neys fysiotherapeute bij Move to Cure. ‘De digitale spoeddienst is de toekomst’.
Wie ziek is, kan voortaan via het nummer 1733 te weten komen of een bezoek aan de spoeddienst dan wel de huisarts aangewezen is, zo lezen we in De Morgen onder de titel “Naar huisarts of spoed? Bel het nummer 1733”. Even vermoedden we een numerieke vergissing uit “Draai dan 797204” van Will Tura.
Toegegeven, we krijgen tijdens het zomerreces wel al eens vaker een vreemde krantenkop onder de neus, maar dit blijkt bittere ernst: urgentie op voorschrift.
De verloren betekenis van de urgentiedienst
Feit: er is gaandeweg inderdaad een foutieve perceptie ontstaan van het begrip spoeddienst, waarbij spoed niet louter meer als urgentiegeneeskunde gezien wordt. Al dan niet terecht gaan we er om directe en snelle zorg langs. Toegankelijkheid is de voornaamste beweegreden die ons ertoe aanzet de spoeddienst te bezoeken. In tijden van nood gaan we op zoek naar zekerheid. We zijn nu eenmaal gewoontedieren. Argwaan tegenover nieuwe stimuli is te herleiden naar de drang naar routine. Het is streven naar authenticiteit als het over onze gezondheid gaat. Waarbij we zorg graag in eigen handen nemen. Op elk ogenblik wensen we op de meest accurate en adequate wijze te worden geholpen.
Weet u nog wie u moet bellen als u ziek wordt?
Vallen doet niemand voor zijn plezier, maar als je valt en je ook nog eens geblesseerd raakt, naar wie bel je dan? 1207, 101, misschien toch eerst even 1733 bellen….? Of hoe ook een telefoonnummer voor verwarring kan zorgen. Het kan anders.
De digitale spoeddienst
De oplossing voor het probleem ligt in de leefwereld van de nieuwe consument, net die krijgt een boeiende nieuwe dimensie. Technologie stelt ieder van ons immers in staat de eigen gezondheid te monitoren. Het biedt dan ook een unieke opportuniteit om de overconsumptie van de spoed en andere gespecialiseerde medische zorgverstrekking tegen te gaan.
Zo is er bijvoorbeeld Cubigo: een online zorgplatvorm dat ouderen in staat stelt permanent met hun medische omkadering te communiceren. Het nummer 1733 zullen ze dus nooit moeten draaien in geval van nood. Een korte videocall met de huisarts, een instant berichtje naar naaste familie en het permanent opvolgen van alle basis lichaamsparameters moeten alle betrokken zorgverleners in staat stellen om accuraat de juiste beslissing te nemen.
In de Amerikaanse staat Georgia wordt reeds gebruik gemaakt van een digitale spoeddienst. De applicatie Bond Intelligent Care biedt de mogelijkheid om via videocall een kort gesprek te hebben met een arts van de ER. De meest accurate info kan worden bekomen via wearables en een eventuele gerichte doorverwijzing is mogelijk. Of hoe onze smartphone evolueert naar een medisch lab in je broekzak.
Naar een nieuw technologisch zorgmodel
Wat ik vooral wil zeggen: het is streven naar een simultane overgang bij de overschakeling naar een nieuw zorgmodel. Onze huidige maatschappij verlangt een ’24 op 24′-zorg. Wat betreft medische urgentie is herconditionering aan de orde. Geen krachtiger signaal dan een prijsverhoging, al is dit niet de meest geschikte oplossing.
Wat betreft medische urgentie is herconditionering aan de orde.
De integratie van technologie kan een belangrijke bijdrage leveren, maar de technologische kloof is groot. Net diegenen die de weg naar technologie moeilijk vinden, maken het eerst de verplaatsing naar de spoeddienst. Van belang is een lage instapdrempel voor de spoeddienst, iedereen heeft het recht om op elk ogenblik geschikte en snelle hulp te krijgen.
Ik pleit dan ook voor een integratie van een huisartswachtpost in de spoeddienst, die een eerste oplossing kan bieden bij een triage van urgentie en iets minder urgente hulp. Maar op dit ogenblik is het enkel ons eigen boerenverstand dat een oordeel kan vellen in de noodzaak van urgente hulp.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier