Federale onderhandelaars discussiëren over rijbewijs met punten
De invoering van een rijbewijs met punten is voer voor discussie voor de zogenaamde “Zweedse” partijen, die onderhandelen over een nieuwe federale regering. CD&V en N-VA zijn expliciet voorstander van het systeem, de liberalen zijn wat meer terughoudend, maar niet a priori tegen.
Het rijbewijs met punten maakt al decennialang het voorwerp uit van politieke discussie. Al in 1990, onder toenmalig verkeersminister Jean-Luc Dehaene (CVP), werd het principe van het puntenrijbewijs goedgekeurd. De uitvoering ervan bleef dode letter, onder meer omdat de databanken van rijbewijzen en die van veroordelingen niet aan elkaar gekoppeld waren.
CD&V en N-VA zijn voorstander van zo’n rijbewijs met punten en leggen dat opnieuw op de federale onderhandelingstafel. Open VLD toonde zich in het verleden een koele minnaar, maar vindt de invoering ervan een optie, zolang het niet te betuttelend wordt uitgewerkt en zolang het niet zorgt voor duurdere autoverzekeringen. De liberalen wijzen er ook op dat recidive nu al aangepakt kan worden via de strafrechter.
De nieuwe Vlaamse regering, met N-VA, CD&V en Open VLD, toont zich in haar regeerakkoord alvast pleitbezorger voor zo’n rijbewijs met punten. “De Vlaamse Regering onderneemt de nodige stappen en pleegt overleg met de federale overheid zodat het rijbewijs met punten effectief ingevoerd kan worden”, staat er te lezen. Ook SP.A is voorstander van het rijbewijs met punten. “Touring voert een achterhoedegevecht. Het puntenrijbewijs heeft zijn effectiviteit al bewezen in 21 EU-lidstaten. Waar blijft België?”, vragen de SP.A’ers Karin Temmerman en Joris Vandenbroucke zich af. (Belga/TE)
Michel I: de 'Zweedse' coalitie
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier