Factcheck: ‘Vrouwen zijn even goede chauffeurs als mannen’

© Fred

Deze factcheck is uitgevoerd op basis van de beschikbare informatie op de datum van publicatie. Lees hier meer over hoe we werken.

Deze kop lazen we onlangs in De Morgen. Maar klopt het wel?

‘Vrouwen zijn even goede chauffeurs als mannen’, kopte De Morgen onlangs, gebaseerd op onderzoek van de Universiteit van Californië. Een studie van professor fysiologie Nancy Wayne en haar team moest blootleggen wie het meeste aanleg heeft om het goed te doen op de baan, lazen we. ‘De onderzoekers werkten met honderd jonge studenten met maximaal vijf uur rijervaring.’ De resultaten staan in het vakblad PLOS ONE en ‘laten duidelijk geen verschil zien tussen de prestaties van mannen en vrouwen die voor het eerst rijden’.

Zeg dus niet te gauw ”t Is weer een vrouw’?

Meer zelfs: ‘Vrouwen rijden béter dan mannen’, zegt Stef Willems van het verkeerscentrum Vias. Eerder deze maand, op de Internationale Vrouwendag, publiceerde Vias een analyse op basis van statistieken over ‘alle door de politie geregistreerde letselongevallen’ uit de periode 2014-2016. ‘Vrouwen achter het stuur gedragen zich op alle vlakken – alcohol, snelheid, gordel, gsm – minder gevaarlijk dan mannen’, zegt Willems. ‘Zelfs als je in rekening brengt dat ze minder kilometers rijden, veroorzaken ze veel minder ongevallen dan mannen.’

Het grote verschil zit ‘m niet in technische vaardigheden, wel in risicobereidheid

Minder ernstige bovendien, lezen we bij Vias. ‘Ongevallen waarbij een vrouwelijke bestuurder betrokken was, hebben twee keer minder vaak een dodelijke afloop dan de ongevallen met een mannelijke bestuurder. We tellen 10 doden per 1000 letselongevallen waarbij een automobiliste betrokken was, ten opzichte van 19 doden bij letselongevallen met een automobilist.’ Alcohol? ‘Mannen blazen vier keer vaker positief.’ Boetes? ‘Bijna twee derde van de bestuurders die een onmiddellijke inning moeten betalen na een inbreuk tegen het verkeersreglement is een man.’

Dat vrouwen veiliger rijden, blijkt ook uit internationaal onderzoek, zegt verkeersveiligheidsspecialist Lars Akkermans van Transport & Mobility Leuven.

Maar wat met het cliché over parkeren? Manoeuvreren vrouwen ook beter?

Sinds 1 december 2006 leggen aspirant-automobilisten niet meer afzonderlijk de manoeuvres af, maar gaan ze bij hun praktijkexamen meteen de weg op, waar ze die technische vaardigheden in de reële context tonen. ‘Afzonderlijke slaagcijfers voor manoeuvres kan ik u niet geven’, zegt Marie De Backer van GOCA, die cijfers heeft van alle 32 Belgische rijexamencentra. ‘Vrouwen scoren wel beter op het theorie-examen, mannen beter op de praktijkproef.’ In 2017 slaagde 54 procent van de mannen voor het praktijkexamen, tegenover 49 procent van de vrouwen. ‘Vrouwen zijn voorzichtiger. Ze tonen zich in die momentopname vaak minder vlot en zelfverzekerd dan mannen’, zegt De Backer.

Volgens een Britse studie hebben vrouwen voor hun rijbewijs gemiddeld achttien uur rijles méér achter de rug dan mannen, zegt Willem Vlakveld van het Nederlandse verkeersinstituut SWOV. ‘Het grote verschil zit ‘m niet in technische vaardigheden, wel in risicobereidheid.’

Dat blijkt ook uit ander onderzoek. In een rijsimulator leggen mannen het parcours sneller af dan vrouwen, maar qua rij- en stuurvaardigheid presteren ze even goed, beklemtoont bewegingswetenschapper en emeritus Jan Pauwels (KU Leuven). ‘De ultieme toetssteen voor een goede chauffeur is niet of je een F1-rijder bent, maar of je geen overtredingen begaat en ongevallen krijgt.’

De verzekeringskoepel Assuralia heeft geen afzonderlijke cijfers over hoeveel mannen en vrouwen kleine blikschade veroorzaken.

CONCLUSIE

Evident is ’t weer een vent. Mannen rijden onveiliger, dus vrouwen zijn zelfs bétere chauffeurs. Knack beoordeelt de stelling als waar.

Krasse uitspraak, straf cijfer of dito feit in de actualiteit gezien? Stuur uw vraag met exacte bronvermelding van het citaat naar factchecker@knack.be

Partner Content