Factcheck: ‘De elektrische auto is een kankerbolide’
In de special 100 ideeën voor een betere wereld noemt de Duitse architect Thomas Rau de elektrische auto een ‘kankerbolide’. Rau zegt doodziek te zijn geworden van zijn Tesla, door de straling die de motor opwekt. Kan dat kloppen?
Thomas Rau, een van de meest grensverleggende architecten van dit moment, pleit in de special voor een radicaal circulaire economie. We moeten ‘de doodstraf voor materialen afschaffen’, zegt hij, en ons niet langer blindstaren op bezit. Waarom lampen kopen als je licht ook als dienst kunt afnemen? Zo blijft de fabrikant verantwoordelijk en zullen levensduur en kwaliteit erop vooruitgaan, stelt Rau. Hij bedacht Madaster, een kadaster voor de waarde van bouwmaterialen om hergebruik te stimuleren. En hij stelt voor om de grond onder onze woningen aan pensioenfondsen te verkopen, om zo de energietransititie te bekostigen.
Over één ‘groene’ uitvinding is Rau minder enthousiast: de elektrische auto. Hij kocht een van de eerste modellen Tesla en zegt doodziek geworden te zijn van die ‘kankerbolide’. De reden? De elektromagnetische straling van de motor.
De elektrische auto wordt wereldwijd onthaald als dé oplossing om luchtvervuiling en CO2-uitstoot terug te dringen. Zo is hij in België 120 procent fiscaal aftrekbaar. De verkoop stijgt wereldwijd explosief: in 2030 zullen er naar verwachting meer dan 130 miljoen elektrische wagens in omloop zijn. Maar is het wel zo’n wondermiddel?
Veilig op de achterbank
Naar de gezondheidseffecten van allerlei typen straling wordt al decennia onderzoek gedaan. Denk aan zendmasten en mobiele telefoons, en nu ook 5G-internet en elektrische auto’s. Een groep Europese onderzoeksinstituten deed vijf jaar geleden een omvangrijke studie naar elektromagnetische velden in elektrische auto’s. Hun conclusie? We hoeven ons geen zorgen te maken over de straling. De acht verschillende elektrische wagens die zij testten, zowel in het lab als op de weg, veroorzaken inderdaad elektromagnetische straling, maar slechts twintig procent van de toegestane hoeveelheid. Bij ouderwetse benzine- en dieselwagens is dat tien procent. Let wel, dit is de straling gemeten bij de voeten, dicht bij de motor dus. Ter hoogte van het hoofd van de bestuurder blijft maar twee procent straling over. Ook kinderen op de achterbank zitten ver binnen de veilige marge, concludeerde een Chinese wetenschappelijke studie vorig jaar.
De acht elektrische wagens uit de Europese tests veroorzaken inderdaad elektromagnetische straling, maar slechts 20 procent van de toegestane hoeveelheid.
De Europese onderzoekers bekeken ook de effecten op onze cellen: de elektromagnetische straling is in lage frequentie niet kankerverwekkend, concludeerden ze. Dit in tegenstelling tot de schadelijke stikstofoxide in dieseluitlaatgassen en het benzeen in benzine. ‘Van benzeen weten we zeker dat het kankerverwekkend is’, zegt hoofdonderzoeker Andreas Vogl aan de telefoon. ‘Vanuit gezondheidsoogpunt is de elektrische auto dus de betere keuze.’
Ook professor Peter Van den Bossche van de Vrije Universiteit Brussel, expert op het gebied van normering bij elektrische voertuigen, stelt ons gerust: ‘Er is geen gezondheidsprobleem.’ In alle elektrische apparaten die we gebruiken zit straling, zegt hij. In een elektrische auto blijft de straling dicht bij de motor. Bij trams en treinen, die een nog veel sterkere elektrische motor hebben, geldt dat net zo. Anders zou alle omringende apparatuur er last van hebben.
Wel weten we nog weinig over de langetermijneffecten van elektromagnetische straling in auto’s, schreven vier Spaanse wetenschappers in 2016. Tot het zover is, geven ze bestuurders vast een tip mee: rijd rustig. Een agressieve rijstijl veroorzaakt meer straling.
100 ideeën voor een betere wereld
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier