‘Elektrische auto’s zijn helemaal niet zo milieuvriendelijk’
‘Wat ben je nou met een Tesla in Brussel?’, vraagt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool zich af.
5 JULI 2017
Vanaf 2019 zal elke nieuwe Volvo een elektrische motor hebben, maakt de autofabrikant bekend.
Is een elektrische wagen echt beter voor het milieu?
Mark Pecqueur: Het hangt ervan af hoe je die elektriciteit opwekt. Volgens de Euro 6-norm mag een dieselauto 4,5 milligram deeltjes uitstoten per kilometer. Maar onlangs verscheen een publicatie over emissies die niet via de uitlaatpijp vrijkomen. Die zijn bij een elektrische auto veel hoger dan gedacht. Onder meer door de zware batterij, die een snellere slijtage van de banden veroorzaakt. Zo kan een elektrische auto maar liefst 40 milligram stofdeeltjes per kilometer uitstoten, alleen omdat hij rijdt. Ook het wegdek zal sneller slijten en dus meer deeltjes afstoten. Kortom: we moeten meer rekening houden met niet-uitlaatemissie dan met uitlaatemissie. De conclusie is dat alleen kleine elektrische auto’s in België beter zijn voor het milieu. De grotere stoten meer deeltjes uit.
Zijn de beloftes over de elektrische auto overroepen? Ze zouden lang niet zo ver kunnen rijden als de producent belooft.
Pecqueur: We lopen allemaal met een smartphone op zak waarvan de fabrikant beweert dat de batterij minstens 24 uur meegaat. In de praktijk klopt dat meestal niet. Het is nog wat afwachten in hoeverre dat bij elektrische wagens het geval is. Je kunt je wel afvragen hoe bruikbaar sommige elektrische auto’s in werkelijkheid zijn. De Tesla gaat bijvoorbeeld van 0 tot 100 in 2,7 seconden. Wat ben je daarmee in het centrum van Brussel? Kijk, de elektrische auto is een hype, maar de batterijen worden te groot gemaakt en er worden te veel zeldzame materialen in verwerkt.
Alleen kleine elektrische auto’s zijn in België beter voor het milieu
Raakt de infrastructuur op tijd klaar voor de overrompeling met elektrische auto’s?
Pecqueur: Er zijn veel obstakels. Kijk naar de Tesla. Daar zit een batterij in van 100 kilowattuur. Even technisch: als je thuis naar je elektriciteitsmeter kijkt, zie je een 40 ampèreaansluiting, wat betekent dat je een goeie 8 kilowatt per uur ter beschikking hebt. Als je je Tesla wilt opladen, heb je dus 12,5 uur nodig en dan kun je voor de rest van de dag geen elektriciteit meer gebruiken. Als je de pech hebt dat je buurman ook een Tesla heeft, dan kan dat problemen voor de hele straat opleveren. Goed, er bestaat zoiets als snelladen. Maar om een Tesla snel te laden, heb je een aansluiting van 175 kilowatt nodig, wat neerkomt op een voorziening voor een wijk van een dertigtal huizen.
Nog een probleem: ze willen graag meer elektrische auto’s in de steden. Maar de meeste mensen in de stad hebben geen garage. Dan kun je meer laadpalen installeren, maar het huidige elektrische systeem is niet voorzien op zo’n groot verbruik. De vraag is dan wie die infrastructuurkosten zal dragen. De netbeheerder zal dat niet zomaar doen. En stel van wel, dan moet de elektriciteitsleverancier het systeem nog in het net installeren. Het grote probleem is namelijk dat elektriciteit moeilijk op te slaan valt. Met andere woorden: als iemand zijn auto snel wil opladen en 175 kilowattuur uit het net haalt, dan moet iemand anders die er weer insteken. Er is nog niet grondig over doorgedacht.
Knacks jaaroverzicht 2017
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier