Wat bedrijven van Taylor Swift kunnen leren
Is Taylor Swift naast een wereldwijde popsensatie ook een geboren ondernemer? ‘Als alle andere ondernemingen zo intensief met hun klanten begaan zouden zijn, zou het ondernemerslandschap er helemaal anders uitzien’, zegt Kelly McCormick, die een vak over het ‘briljante ondernemerschap van Taylor Swift’ doceert aan het C.T. Bauer College of Business in Houston, Texas.
De inspiratiebron voor uw lessenreeks was een concert van Taylor Swift. Wat inspireerde u daar precies?
Kelly McCormick: Wie nog nooit een show van haar bijgewoond heeft, mist iets. Swift schept een sfeer waarin iedereen deel uitmaakt van een unieke belevenis. Er heerst een enorm samenhorigheidsgevoel, fans wisselen er zelfs vriendschapsarmbandjes uit. Het was een onvergetelijk spektakel, zoiets had ik nog nooit meegemaakt.
Was het voor u meteen duidelijk dat dit interessante leerstof was?
McCormick: Eerst heb ik me verdiept in de carrière van Swift. Vooral vanuit een ondernemersperspectief. Hoe heeft ze haar merk opgebouwd? Hoe promoot ze haar albums? Hoe spreekt ze fans aan? Dat zijn allemaal belangrijke vragen voor bedrijven en ondernemers. Daarnaast wilde ik nieuwe studenten aanspreken die niet geïnteresseerd zijn in de zakenwereld of erdoor worden afgeschrikt.
Is dat gelukt?
McCormick: Ja, er zijn nu 76 studenten ingeschreven terwijl dat er normaal slechts 40 zijn. Meer dan de helft volgt geen economische richting. Dat zijn ongewone aantallen.
Het vak heet ‘het briljante ondernemerschap van Taylor Swift’. Wat maakt haar zo briljant?
McCormick: Ze weet op een authentieke en geloofwaardige manier over te brengen dat ze haar werk maar voor één reden doet: haar fans.
Hoe heeft ze dat imago opgebouwd?
McCormick: Swift heeft vanaf het begin een vriendschappelijke band met haar fans opgebouwd. Ze plaatste bijvoorbeeld reacties op berichten van fans en hield een blog bij met persoonlijke teksten. Of ze zette urenlang handtekeningen na concerten en deelde cd’s uit op parkings. En ze organiseerde eens een meet-and-greet die dertien uur duurde.
En dat sloeg aan?
McCormick: Het hielp Swift vooral om haar publiek beter te begrijpen. We hebben onlangs tijdens de les besproken hoe ondernemers daar een voorbeeld aan kunnen nemen. Ze moeten net als Swift een klantenprofiel schetsen en de noden van hun klanten herkennen. Op die noden kunnen ze dan inspelen door een product aan te bieden met relevante meerwaarde. Ook omgaan met feedback van klanten is een belangrijk aspect. Swift doet dat allemaal en benut die kennis optimaal. Het is ongelofelijk hoeveel Swift over haar nummers nadenkt, en over de ervaring die ze oproepen bij het publiek. Als alle andere ondernemingen zo intensief met hun klanten begaan zouden zijn, zou het ondernemerslandschap er helemaal anders uitzien.
Swift heeft nog een bijkomende troef: haar product ontroert. Voor een bouwbedrijf is dat niet zo eenvoudig.
McCormick: Dat klopt, maar dat is niet mijn punt. Een bedrijf moet zich ervan bewust zijn welk product het de klant wil aanbieden en ervoor zorgen dat het perfect aan de noden voldoet. Swift is daar geen uitzondering op. Merken als Apple hebben een soortgelijke status weten te bereiken.
Op haar concerten zie je dochters, moeders en oma’s samenkomen. Hoe slaagt Swift erin om meerdere generaties tegelijk aan te spreken?
McCormick: In de loop van haar carrière heeft ze voortdurend evoluties doorgemaakt. Zowel op communicatief als muzikaal vlak. Ze heeft zich ondertussen verschillende genres eigen gemaakt. Haar talent als songwriter is altijd constant gebleven, welk genre ze ook vertegenwoordigt. Swift zingt over herkenbare thema’s die haar publiek na aan het hart liggen.
In de Verenigde Staten wordt momenteel druk gediscussieerd over Swifts politieke overtuiging en de invloed ervan op de presidentsverkiezingen. Kan die verhitte discussie gevaarlijk zijn voor haar merk?
McCormick: Het lijkt erop dat Swift gewoon haar eigen pad volgt en doet waar ze in gelooft, ongeacht wat anderen denken. In het begin van haar carrière als countryzangeres was dat anders. Ze werd toen beïnvloed door het voorval van The Dixie Chicks.
In 2003, na de inval van de VS in Irak, uitten de bandleden van The Dixie Chicks hun schaamte omdat ze afkomstig waren uit Texas, de thuisstaat van president George W. Bush.
McCormick: Precies, de bandleden werden gecanceld en andere muzikanten uit de countryscene wilden niets meer met hen te maken hebben. Zij kregen het signaal dat muzikanten vooral moeten entertainen en dat ze hun politieke visie beter niet openlijk uiten.
Hoe zit dat vandaag voor Taylor Swift?
McCormick: Haar situatie is anders. Swift heeft een veel grotere fanbase dan de Dixie Chicks destijds. Volgens mij kan het merendeel van haar fans haar politieke houding en haar muziek van elkaar gescheiden houden.
Vertaling: Jana Verhaegen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier