Vanity Fair mag verhaal van Ernest Hemingway niet publiceren
Vanity Fair wilde een kortverhaal dat Heminway bijna 90 jaar geleden naar het Amerikaanse magazine opstuurde, alsnog publiceren, maar kreeg een njet van de erven Hemingway.
In 1924 wilde Ernest Hemingway zijn kortverhaal ‘My Life in the Bull Ring with Donald Ogden Stewart’ kwijt in het gerenommeerde Vanity Fair. Dat heeft net als andere Amerikaanse magazines, zoals The New Yorker, een lange traditie in het publiceren van korte fictie en bespoedigde daarmee niet zelden literaire carrières.
Hemingway – toen nog een onbekende, 25-jarige die volop aan het schrijven was aan zijn novelle ‘The Torrents of Spring’, zijn eerste roman ‘The Sun Also Rises’ en die bezig was de laatste hand te leggen aan zijn kortverhalenbundel ‘In Our Time’ – kreeg het deksel op de neus. Vanity Fair was niet geïnteresseerd in het komische verslag van zijn en auteur/scenarist Ogden Stewarts wedervaren in een Spaanse stierenring.
Wie het laatst lacht…
Nu krijgt Vanity Fair een koekje van eigen deeg, meldt The Independent. “Negentig jaar nadat Vanity Fair Hemingway weigerde, zijn de rollen omgekeerd en heeft Hemingway vanuit het graf het laatste woord,” klinkt het daar. The Independent kreeg het nieuws van Michael Katakis, die in naam van de nakomelingen van Hemingway diens literaire nalatenschap beheert.
Uit wat Katakis vertelt, blijkt echter niet meteen dat revanche een motief is. Het is veeleer het weinig literaire karakter van ‘My Life in the Bull Ring with Donald Ogden Stewart’ dat de erven Hemingways voorzichtig doet omspringen met dit verloren gewaande verhaal. “We zijn heel voorzichtig met ongepubliceerd materiaal. De vraag is, mocht Hemingway nog leven zou hij dit willen gepubliceerd hebben in een magazine als Vanity Fair? Of zou hij het louter gezien hebben als een werk dat toont hoe hij als schrijver aan het ontwikkelen was?”
Het antwoord op de eerste vraag is voor Patrick Hemingway, zoon van, duidelijk neen. Hij vertelde in The Independent on Sunday: “Ik ben geen grote fan van Vanity Fair. Het is het soort verwende intellectuelenmagazine voor mensen die voldoening halen uit het rijden met een Jaguar in plaats van een Mini.”
Stijloefening
Ook het antwoord op de tweede vraag laat weinig interpretatie toe. Patrick Hemingway typeert het verhaal als “vol ‘simpele’ Amerikaanse humor, maar het heeft geen literaire waarde.” De volgroeide schrijver Hemingway zou ‘My Life in the Bull Ring with Donald Ogden Stewart’ vandaag dus wellicht niet meer willen publiceren.
Het lijkt inderdaad veel weg te hebben van een stijloefening, een zoektocht naar een vertelstem, misschien zelfs een ietwat mislukte oefening. Het komische karakter valt in ieder geval wat uit de toon in Hemingways oeuvre, dat gekenmerkt wordt door een droge, laconieke vertelstijl. Vermoedelijk zocht Hemingway, die aan drie geroemde debuutwerken tegelijk bezig was, wat afleiding.
De belevenissen die aan de basis lagen van ‘My Life in the Bull Ring with Donald Ogden Stewart’ waren wel ook de inspiratiebron voor ‘The Sun Also Rises’, dat zich eveneens deels afspeelt tijdens de San Fermínfeesten in Pamplona, waar elk jaar de beruchte stierenrennen worden gehouden. Waar het stierengevecht in het kortverhaal grappige scènes oplevert, krijgt het in ‘The Sun Also Rises’ mythische proporties. Ook voor Donald Ogden Stewart was er in ‘The Sun Also Rises’ een rol weggelegd. Hij stond model voor Bill Gorton, het personage met wie Jake Barnes naar Pamplona trekt.
Jeroen Bert
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier