Dirk Hermans over Vertelpunt, die ‘andere’ uitgeverij

Dirk Hermans is de bezieler van Vertelpunt Uitgevers. Hij wil het gat opvullen dat ontstaat tussen de Printing On Demand – en de traditionele uitgeverijen.

Zijn uitgeverij richt zich op auteurs die hun verhalen bij de grote uitgeverijen niet kwijt kunnen. Een gesprek over de geschiedenis van de jeugdige uitgeverij en hoe die tracht in te spelen op een veranderende vraag.

Waarom is Vertelpunt Uitgevers in het leven geroepen? Hermans: “Ik heb in 2010 een boek geschreven vanwege een persoonlijke levensconfrontatie. Ik vond een uitgeverij in Nederland: Boekscout, een POD-uitgeverij (Printing On Demand). Maar uiteindelijk was dat een teleurstelling. Dat boek is verschenen en ik heb er heel wat van verkocht, maar ik had meer verwacht van de redactionele ondersteuning. Wat zij deden, kon ik zelf ook. Op dat moment vroeg iemand me of ik haar zelfgeschreven boek over ervaringen met engelen wilde nalezen. Daar ging ik op in en wilde dat ook uitgeven. Ik richtte Vertelpunt Uitgevers op en ben er eigenlijk met de ogen dicht in gesprongen. Ondertussen zijn we vijftien maanden en een elftal titels verder.”

Ziet u Vertelpunt als een internetuitgeverij, zoals Free Musketeers bijvoorbeeld? Hermans: “Ik heb natuurlijk geen kapitaal om geweldige marketingacties op poten te zetten voor mijn schrijvers. De boeken zijn wel verkrijgbaar via Standaard Boekhandel, maar liggen niet fysiek in de winkel. Dat is onbetaalbaar en vaak krijg je ze niet zo ver. De selectieprocedure is daar nogal streng. Vertelpunt Uitgevers bevindt zich tussen de POD- en de traditionele uitgeverijen. Ik help hen het verhaal te herschrijven. Ik geef hun redactionele raad. Wat volgt, is veelal een persbericht en het versieren van interviews in de lokale kranten, televisiezenders en radiostations. Zo heb ik een van de auteurs al in het programma van Goedele weten krijgen, en ook een in Dag Allemaal.

Geeft u ook e-books uit? Hermans: “Ja, dat is absoluut noodzakelijk. Het e-book komt eraan en we gaan er niet onderuit kunnen. Vanaf nu laat ik ieder boek in e-vorm verschijnen, met een aantal bijkomende mogelijkheden. Ik speel met het idee om ze als geschenken te verkopen in een klein doosje, met daarin een USB-stick waar het boek en wat extra’s op staan, bijvoorbeeld een filmpje over de auteur. Zoals men met films op dvd ook doet door er extra’s zoals de making-of aan toe te voegen, probeer ik het boek an sich leuker te maken.”

Hoeveel exemplaren verkoopt u per boek? Hermans: “Uiteraard zijn de verkoopcijfers niet gigantisch. We hebben het over honderden exemplaren. Ik heb wel twee boeken waarvan ik er duizend heb verkocht. Dat is naar POD-normen een echte knaller.” (SDG)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content