Crevits wil ‘burgerschap’ in de eindtermen – ‘Trots uitdragen’
Vlaams Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) wil dat er in de eindtermen meer aandacht komt voor ‘burgerschap’. Dat zegt ze in aanloop naar de eerste schooldag.
“Ik vind dat er op school veel meer aandacht moet gaan naar burgerschapsvorming”, aldus Hilde Crevits. “In het eindtermendebat moeten we daar binnen onder meer Nederlands, godsdienst en geschiedenis een formulering voor vinden. We moeten dat veel duidelijker omschrijven, zeker in deze tijden.”
Crevits wijst in het bijzonder naar de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en de grondwet. “We moeten onze jongeren duidelijk aanleren wat dat betekent”, zegt ze. “Elke jongere die de school verlaat, waar hij ook vandaan komt, moet dat weten. We moeten trots zijn op de samenleving die we hier kennen en dat ook uitdragen.”
De minister ziet vooral een taak weggelegd voor het secundair onderwijs.
Anderstaligen
Crevits maakt zich overigens sterk dat onze scholen de instroom van anderstaligen als gevolg van de asielcrisis zullen kunnen bolwerken. Die krijgen momenteel een jaar Onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen (OKAN), maar ook daarna zullen ze worden begeleid. “We hebben al 141 extra vervolgcoaches aangesteld, goed voor een investering van 7,7 miljoen euro, om de jongeren te begeleiden en hen ook te helpen een richting te vinden die geschikt is voor hen. Ze zorgen er ook voor dat een klas goed kan blijven functioneren.”
Volgens de recentste cijfers zaten er bij het einde van het schooljaar 4.105 leerlingen uit het basisonderwijs en 4.696 uit het secundair in OKAN-klassen.
(Belga/RR)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier