Cartoonist Zaza: ‘Een politicus in een cartoon is de kroon op zijn werk’
De huistekenaar van Knack maakt voortaan elke dag exclusief voor Knack.be een cartoon. Zaza over het mooiste beroep ter wereld.
Klaas Storme (46), beter bekend als Zaza, is sinds enkele maanden samen met Fred en Brt de nieuwe vaste cartoonist van Knack magazine. Zaza was eerder al huistekenaar van De Standaard en maakt ook cartoons voor NRC Handelsblad, maar de liefde voor cartoons kreeg hij dankzij Knack, zo vertelde hij onlangs in Knack magazine. ‘Ik wou van kindsbeen af al tekenen. Bij elke Knack die ik in handen kreeg, bladerde ik onmiddellijk naar de tekeningen van Gal en Ian. Ik snapte er natuurlijk niets van, maar ik genoot enorm van hun techniek.’
Toch begon Zaza zelf pas vrij laat met cartoons tekenen. ‘Ik zat op een streng college, waar creativiteit niet echt werd aangemoedigd. Toen ik 28 was, ben ik een winkel binnengestapt en heb ik een fax gekocht. Dat heeft mijn leven veranderd. Tot ik die fax had, maakte ik gewoon tekeningen. Zodra je zo’n tekening door die fax jaagt, wordt het een cartoon.’
Als oude rot in het vak heeft Zaza de cartoonwereld erg zien veranderen. ‘Het grootste verschil met bijvoorbeeld tien jaar geleden is dat alles veel sneller moet’, zegt hij. ‘Ze beginnen nu zelfs al met avondkranten. Je kan tegenwoordig op ieder moment online een krant kopen.’
Maar de cartoonist probeert zich niet te laten meeslepen door de waan van de dag. ‘Niets is erger dan grappig te moeten zijn op commando. Actualiteit kan een allesverslindend monster zijn die elke dag opnieuw de achtervolging inzet. Daarom vind ik het heerlijk om voor Knack te werken waar tijd is voor diepgang en duiding’, aldus Zaza, die voortaan ook elke dag voor Knack.be een cartoon maakt.
In welke mate verschillen de cartoons op Knack.be van de cartoons die u maakt voor het magazine? Zaza: ‘In het magazine verschijnen elke week 2 zazagravures bij de lezersbrieven. Die kunnen verwijzen naar actuele gebeurtenissen maar ze kunnen evengoed tijdloos zijn. De site leent zich natuurlijk iets beter voor actuacartoons. Dus die zullen meer voorkomen dan in het magazine. Het zullen niet enkel gravures zijn maar ook cartoons of fotocollages. Het maken van zo’n cartoon is op zich niet zo arbeidsintensief. Het bedenken ervan is echter een ander paar mouwen. Dat kan uren, zelfs dagen duren.’
Vanwaar komt die fascinatie voor gravures?
Zaza: ‘Ik snuister vaak in tweedehands boekenwinkels. De fascinatie ligt in het vakmanschap van de tekenaars. Sommige gravures zijn echt kunststukjes. Zo arbeidsintensief, er zit dagen werk in. Ik probeer ze een nieuw leven te schenken door er een tekst aan toe te voegen. Uit eerbied voor het vakmanschap van de oude tekenaars verander ik zo weinig mogelijk aan de tekening zelf.’
Vindt u ook inspiratie in de Belgische actualiteit voor uw cartoons? Zaza: ‘België is een eindeloze bron van inspiratie. Alleen Italië komt een beetje in de buurt. Buitenlandse cartoonisten zijn daarom jaloers op ons land. Dat merk je ook in internationale cartoonwedstrijden waar de Belgen vaak met de prijzen gaan lopen. Als jurylid van dergelijke wedstrijden zie ik het steeds weer. De Belgische cartoonisten zijn wereldtop.’
Vindt u dat met alles gelachten kan worden?
Zaza: ‘Iedereen heeft het recht om uitgelachen te worden. Dan hoor je er pas echt bij. Dat geldt voor joden, islamieten , homo’s …én politici. Als een politicus in een cartoon verschijnt is dat de kroon op zijn werk.’
Welke cartoonisten bewondert u zelf?
Zaza: ‘Zak, Marec en Canary Pete zijn drie klasbakken die als geen ander de actualiteit weten op te snuiven. Bij de jonge generatie gaat mijn bewondering uit naar Fred en Brt, niet toevallig mijn twee collega’s bij Knack.’
Uw hebt sinds kort ook een eigen theatershow ‘Zaza zonder zwembad’. Waarom bent u het theater in gegaan?
Zaza: ‘Cartoonist is het mooiste beroep ter wereld. Je staat nooit in de file en bij de bakker kun je rustig een brood kopen. Je bent wel beroemd maar je hebt geen bekende kop. Het enige wat je soms mist is het applaus. Je hoort de lezers niet lachen. Vandaar theater.’
Tot slot, voor alle cartoonisten in spe. Wat zijn de ingrediënten van de ideale cartoon?
Zaza: ‘Er is maar één ingrediënt : humor. O zo eenvoudig, maar o zo moeilijk gerecht.’ (TE)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier