‘Vandaag zitten we midden in de vijfde industriële revolutie, en de manier waarop we werken zal ook daarna nog veranderen’, zegt ondernemer en doctoraatstudent Tanika Kenens. ‘Daarom moeten we ook als mens blijven evolueren. Voor werkgevers is het een uitdaging om personeel te vinden dat geschikt is voor een functie zoals die nu bestaat, en dat ook nog zal zijn wanneer die functie verandert. Hoe snel zal iemand meegaan met veranderingen binnen een organisatie?’ Om bedrijven inzicht te geven in hoe mensen leren, richtte Kenens het bedrijf AlterEdu op.
AlterEdu focust op de cognitieve ontwikkeling van het individu en nadrukkelijk níét op leerpotentieel. Waarom?
Tanika Kenens: Omdat ‘leerpotentieel’ verschillende betekenissen heeft. Enerzijds kan het begrepen worden als ‘leervermogen’, maar aangezien we als mens neurologisch gebouwd zijn om te blijven leren tot we sterven, houdt dat weinig steek. Het is zinvoller om het te begrijpen als ‘ontwikkelingsmogelijkheden’. Iedereen kan bijleren, en het is maar de vraag hoe goed de volgende stappen in iemands ontwikkeling aansluiten bij wat een bedrijf nodig heeft en hoeveel groeimarge een bedrijf aan die persoon kan geven. AlterEdu geeft bedrijven inzicht in de cognitieve processen van werknemers.
Hoe doet AlterEdu dat?
Kenens: Door bedrijven anders te leren omgaan met assessments. Die focussen al sinds de jaren 1940 sterk op IQ-tests, maar onze behoeften zijn sterk veranderd. Bedrijven zouden niet alleen moeten kijken naar wat een werknemer vandaag kan, maar ook naar de toekomst.
Daarom hebben we samen met professoren en specialisten een assessment opgesteld dat inzicht geeft in de manier waarop werknemers met nieuwe informatie omgaan en welke wegen die informatie volgt. Zodra je weet welke cognitieve paden automatisch lopen, weet je ook welke activiteiten, leertrajecten of functies gemakkelijker zullen verlopen voor de medewerkers.
Dit najaar verdedigt u uw doctoraat aan Tilburg University. Lag uw onderzoek daar aan de basis van AlterEdu?
Kenens: Het AlterEdu-model werd ontwikkeld aan de universiteiten van Gent en Tilburg, maar ik wilde niet eindigen met een puur theoretisch model. Daarom werd het onmiddellijk in de praktijk getest en heb ik ook AlterEdu opgericht.