Burgemeester van Wichelen: ‘We dagen De Lijn voor de rechter’

© Getty
Stijn Tormans

Wichelen wil beter openbaar vervoer en stapt naar de rechter. Toch vindt TreinTramBus het een vreemde beslissing. ‘Dat een vervoersregioraad een beslissing neemt ten nadele van een andere die daar niet inzit, is inderdaad een probleem. Maar daar heeft De Lijn niets mee te maken.’

Opvallend nieuws: de gemeente Wichelen daagt De Lijn voor de rechter. Het nieuwe vervoersplan deugt niet, zeggen ze in de Oost-Vlaamse gemeente. ‘Vroeger hadden mensen elk uur een bus naar Wetteren of Dendermonde. Dat was een belangrijke en veelgebruikte lijn, omdat die ook langs het ziekenhuis passeert’, legt burgemeester Kenneth Taylor (Samen) uit.

‘Helaas, sinds het nieuwe vervoersplan passeren hier veel minder bussen. Tijdens de week gaan we van 21 naar 12 bussen, en in het weekend van 19 naar 0. We hebben al verschillende overlegmomenten gehad met De Lijn, maar dat heeft weinig opgeleverd. “Als wij iets moeten aanpassen”, zeggen ze, “dan valt alles in duigen.”’

Voor Wichelen is het nieuwe vervoersplan bijzonder ingrijpend, gaat Taylor verder. ‘Het leeft echt in onze gemeente: iedereen klaagt erover. Mensen raken amper nog in het ziekenhuis. Daarom stappen we nu naar de rechter, al hopen we nog dat we er zullen uitkomen met een bemiddelaar.’

‘Die vervoersregioraden zijn één grote klucht.’

Kenneth Taylor (Samen), burgemeester van Wichelen

Troost

Benieuwd wat TreinTramBus daarvan vindt. Voorzitter Peter Meukens wil zich niet uitspreken of Wichelen nu meer of minder bussen moet krijgen. ‘Daarvoor ken ik de lokale situatie onvoldoende.’

Hij vindt het wel een vreemde beslissing om naar de rechter te stappen. ‘Je moet een onderscheid maken tussen het kernnet en het aanvullend net’, zegt hij. ‘Het kernnet zorgt voor verbindingen tussen grote woonkernen en scholen. Daarover beslist De Lijn autonoom. Stel dat het hier zou gaan over een buslijn uit het kernnet, dan had Wichelen groot gelijk om De Lijn aan te klagen. Maar het gaat over een buslijn van het aanvullend net: die vullen de grote lijnen aan. Ze doen vaak dorpskernen aan en blijven meestal binnen de regio. Over die buslijnen mag De Lijn wel een voorstel doen, maar ze hebben daar geen beslissingsrecht over. De vervoersregioraden wel. En daar zit Wichelen in, zoals elke gemeente.’

Dus ze hadden zelf maar wat harder op tafel moeten kloppen?

‘Daar lijkt het wel op, ja.’

Hallo, burgemeester?

‘Dat klopt’, zegt Kenneth Taylor. ‘Maar de beslissing om onze buslijn af te kalven is genomen in de vervoersregioraad Gent, want daar vertrekt de bus. Daar horen wij niet bij, wij zitten in de vervoersregioraad Aalst. Men doet trouwens alsof alle beslissingen in de vervoersregioraad democratisch genomen worden. Niets is minder waar. Die vervoersregioraden zijn gewoon één grote klucht. Ik ben niet de enige die dat zegt, iedereen denkt er zo over.’

‘Wie meer bussen wil, moet bij wijze van spreken een andere burgemeester afdreigen. Natuurlijk klopt dat niet.’

Peter Meukens van TreinTramBus

Daar heeft Peter Meukens van TreinTramBus begrip voor. ‘De verantwoordelijkheid is veel te versnipperd, dat klagen wij al zo lang aan. Men zet in die vervoersregioraden een bak geld op tafel. “Los het maar op”, zeggen ze dan. Je kunt dan wel zeggen dat het algemeen belang vooropstaat, maar natuurlijk zal elke burgemeester vooral pleiten voor meer bussen in zijn gemeente. Intussen blijft het budget hetzelfde. Wie meer bussen wil, moet bij wijze van spreken een andere burgemeester afdreigen. Natuurlijk klopt dat niet.’

Een troost voor Wichelen: sinds kort rijdt er wel een nieuwe buslijn door de gemeente. Bus 21, van Mere naar Zele. ‘Dat is wel een heel schrale troost’, zegt de burgemeester. ‘Die bus stopt voor het gemeentehuis. Ik heb daar nog nooit iemand zien opstappen.’

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content