Vlaamse premie voor elektrische wagens steekt in Brussel en Wallonië de ogen uit
Waalse en Brusselse autobezitters kunnen alleen dromen van een aankooppremie voor een elektrische auto.
Het was wellicht niet haar bedoeling, maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) heeft voedsel gegeven aan het clichébeeld van het rijke Vlaanderen versus het arme Wallonië. Haar aankooppremie tot 5000 euro voor een elektrische wagen (EV) steekt aan de overkant van de taalgrens de ogen uit. Moeten ook Wallonië en Brussel de EV subsidiëren? Met de verkiezingen voor de deur legde Le Soir de vraag voor aan de Franstalige partijen. DE MR, zusterpartij van Peeters’ Open VLD, kantte zich opvallend genoeg tegen. Subsidies verstoren de marktwerking, luidde het. De afwijzing door Ecolo en PTB lag wel voor de hand. Beide partijen hekelen het mattheuseffect en willen overheidsmiddelen bij voorkeur in performant openbaar vervoer investeren. De PS zegt niet nee, maar stelt net zoals centrumpartijen Les Engagés en Défi een rist voorwaarden. Subsidies moeten naar Walen en Brusselaars met een bescheiden inkomen gaan, en uitsluitend voor de aanschaf van lichte en goedkope EV’s.
Subsidies moeten alleen naar mensen met een bescheiden inkomen gaan, zeggen de Waalse socialisten.
Weinig politiek animo dus om het Vlaamse voorbeeld te volgen, en daar is Canopea, de tegenhanger van de Bond Beter Leefmilieu, niet rouwig om. ‘Er zijn niet alleen milieubezwaren’, zegt woordvoerder mobiliteit Pierre Courbe. ‘Wallonië en Brussel kunnen zich zo’n premie budgettair niet veroorloven. Zelfs Vlaanderen heeft de premie in de tijd moeten beperken omdat de kostprijs door de stormloop dreigen te ontsporen. We zijn gewonnen voor de vergroening van het wagenpark, maar dat is slechts één onderdeel van de modal shift. Minder auto’s en minder gereden kilometers is het doel. Laten we de schaarse overheidsmiddelen in het openbaar vervoer investeren. En in een betere fietsinfrastructuur, want op dat vlak loopt Wallonië ver achter bij Vlaanderen, ondanks de inhaalbeweging van de Waalse regering.
Intussen blijft de vaststelling dat 9 van de 10 Belgische EV’s in Vlaanderen werden verkocht. ‘Een vertekend beeld’, zegt Courbe. ‘Het gaat om bedrijfswagens, die overigens wel degelijk worden gesubsidieerd, maar dan met federale middelen via de fiscaliteit. Alle grote leasingmaatschappijen liggen in Vlaanderen. Daardoor worden die wagens in Vlaanderen ingeschreven, zelfs al wonen de gebruikers in Brussel of Wallonië’. Toch kan hij er niet omheen dat de EV vooral in Wallonië een marginaal verschijnsel blijft, en dat het gewest in heel Europa bekendstaat als een laadpaalwoestijn. ‘Dat moet veranderen’, vindt ook Courbe. ‘Als er toch Waalse subsidies komen om de EV te lanceren, dan moeten die dienen voor de uitbouw van de laadinfrastructuur. En als er dan nog geld voor aankooppremies overblijft: alleen voor LiSa-modellen, light and safe’.