Verkeersveiligheidbarometer: 7 procent minder verkeersdoden in 2023
Er zijn vorig jaar 7 procent minder verkeersdoden gevallen dan in 2022. Dat blijkt woensdag uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute op basis van cijfers van de federale politie.
Er kwamen vorig jaar 483 personen om het leven in het verkeer. Dat zijn er 37 minder dan de 520 verkeersdoden in 2022. Als de coronajaren buiten beschouwing worden gelaten, is dit het laagste aantal ooit, zegt Vias. Toch sterven nog elke week gemiddeld 9 mensen op onze wegen, Het aantal letselongevallen daalde lichtjes met 2 procent. Hetzelfde geldt voor het aantal gewonden, waar er ook een daling is van 2 procent. Alle indicatoren laten dus een positieve trend zien, zegt Vias.
Dat voegt daaraan toe dat het moeilijk is om de trends exact te verklaren, maar wijst er toch op dat de toename van het aantal trajectcontroles en de afschaffing van de tolerantiemarges bij bepaalde snelheidscontroles een impact heeft op het gedrag van de bestuurders.
Ook de nieuwe regels voor elektrische steps spelen een rol.
In Wallonië daalt het aantal verkeersdoden van 228 naar 217 (-5 procent) en in Vlaanderen van 271 naar 261 (-4 procent).
De sterkste daling is te zien in Brussel, waar het aantal verkeersdoden in één jaar tijd daalt van 21 naar 5. Er is er een toename van het aantal dodelijke slachtoffers bij twee types weggebruikers: bij fietsers (van 95 naar 96 dodelijke slachtoffers) en bij personen die betrokken zijn bij ongevallen met bestelwagens (van 50 naar 58 dodelijke slachtoffers).
Dat laatste verklaart Vias door het aanhoudende succes van de e-commerce.
Positief is dan weer de daling van het aantal verkeersdoden onder motorrijders van 65 naar 49. Het aantal doden met motorijders is nog nooit zo laag geweest. 35 procent van de verkeersdoden in 2023 zijn voetgangers of fietsers. Bijna 1 op de 2 fietsers (44 procent) komt om het leven met een elektrische fiets.
In Vlaanderen stijgt het aantal fietsdoden van 73 naar 84, het hoogste aantal van de laatste 20 jaar. Een zorgwekkende trend is ook het hoge aantal verkeersdoden op weeknachten. Dat aantal is in één jaar tijd bijna verdubbeld: 69 verkeersdoden in 2023 vergeleken met 36 verkeersdoden in 2022.
Extra controles
Bijna 4 op de 10 van deze dodelijke ongevallen wordt geregistreerd de nacht van donderdag op vrijdag, wat een steeds populairdere nacht is om te feesten. Vias is voorstander om zeker op donderdagnacht extra te controleren op rijden onder invloed van alcohol en drugs.
Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is blij met de resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer. “Deze neerwaartse trend toont aan dat er op het gebied van verkeersveiligheid geen ruimte is voor improvisatie, toeval of, erger nog, zelfgenoegzaamheid. Integendeel. Van nieuwe regels voor steps tot versterkte maatregelen tegen overdreven snelheid, alcohol en afleiding achter het stuur: de maatregelen die sinds het begin van de legislatuur zijn genomen, werpen stilaan hun vruchten af. Ze redden levens”, aldus minister Gilkinet.
“Op dit moment stellen we in Vlaanderen een daling vast van het aantal letselongevallen en het aantal verkeersdoden. Deze daling is positief maar en toont aan dat we stappen hebben gezet maar de weg blijft lang”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). “Zolang de teller niet op nul staat, zal je me nooit horen zeggen dat het goed gaat met de verkeersveiligheid in Vlaanderen.