Vakbonden vrezen ook voor sociaal bloedbad bij toeleveranciers

The site of Audi Brussels pictured before an exeptional works council at the entrance of the Audi Brussels plant, in Vorst-Forest, Brussels, Tuesday 09 July 2024. The Board of Management of Audi Brussels has informed the Company Council of their intention to carry out a restructuring of the site. This may also include a cessation of operations. BELGA PHOTO JAMES ARTHUR GEKIERE © Belga

De geplande herstructurering en zelfs mogelijke sluiting van Audi Brussels zal wellicht ook gevolgen hebben voor de werkgelegenheid bij de toeleveranciers van de autofabriek in Vorst. ‘Het ziet er niet rooskleurig uit’, zegt Ronny Liedts, hoofdafgevaardigde van ACV Metea.

Volgens ACV Metea zijn er vijf toeleveranciers die in grote mate afhankelijk zouden zijn van de Brusselse Audi-fabriek: Imperial Logistics, Rhenus Logistics, Plastic Omnium, Mosolf en Sesé (Van Eupen), goed voor zowat 1.000 aan Audi gelinkte jobs. Daarnaast werkt onder andere Snop Automotive in Gent nog voor Audi, maar de producent van metalen koetswerk levert ook aan de Gentse fabriek van Volvo Car.

De directie van Audi maakte dinsdagavond bekend dat de constructeur vroeger dan gepland wil stoppen met de productie van de Audi Q8 e-tron in Vorst, het enige model op de site. Ze kondigde een intentie tot structurering aan en spreekt van een mogelijke sluiting van de fabriek. Dit jaar zijn al 1.410 jobs bedreigd bij Audi in Vorst, waar in totaal nog zowat 3.000 mensen aan de slag zijn.

Liedts hekelt dat het personeel na de nieuwe aankondiging van Audi met vraagtekens blijft zitten. ‘De directie blinkt niet uit in duidelijkheid. Men zegt dat er wordt gezocht naar alternatieven, maar dan willen we alle kaarten op tafel en geen halve waarheden’, zegt de vakbondsman. Het personeel – ‘zowel de eigen medewerkers als die van de toeleveranciers’ – moet zo snel mogelijk weten waar het aan toe is.

Partner Content