Twee op drie dienstenchequebedrijven discrimineren: ‘Enkel Vlaamse poetsvrouw’
Twee op de drie dienstenchequebedrijven gaan in op de vraag om ‘een Vlaamse poetshulp en geen allochtoon’ uit te sturen. Opmerkelijk: een groot aantal bedrijven die discrimineren, zijn overheidsbedrijven.
Twee op de drie dienstenchequebedrijven gaan zonder verpinken in op de vraag van klanten om geen ‘allochtone poetsvrouw’ te sturen, zo blijkt uit een onderzoek van het Minderhedenforum waarover Het Nieuwsblad, De Standaard, Het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen berichten. ‘Ook de poetsdiensten van OCMW’s doen hier grif aan mee’, klaagt directeur Wouter Van Bellingen aan.
Het Minderhedenforum benaderde anoniem 251 Vlaamse dienstenchequebedrijven met de vraag om een poetshulp, ‘een Vlaamse, géén allochtoon’, zo werd aan de telefoon gevraagd. Twee op de drie bedrijven gingen in op die vraag en zochten vervolgens een poetshulp ‘van hier.’ Niet-discrimineren is nochtans een voorwaarde om als dienstenchequebedrijf een erkenning te krijgen.
Opmerkelijk: een groot aantal bedrijven die discrimineren, zijn overheidsbedrijven: poetsdiensten van lokale OCMW-besturen en van de Plaatselijke Werkgelegenheidsagentschappen. Het Minderhedenforum eist anonieme controles en strengere sancties, ook voor klanten. (Belga/AVE)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier