Rijbewijs met punten? ‘Bij PS en MR is angst voor de kiezer groter dan bezorgdheid over verkeersdoden’

Twee fietsers worden in Gent van de weg gemaaid bij een aanrijding door dronken chauffeur (25/2/2024). © Belga
Jeroen de Preter
Jeroen de Preter Redacteur

Na het ongeval in Gent waarbij een dronken chauffeur twee fietsers doodreed, pleiten verschillende Vlaamse politici nogmaals voor de invoering van een rijbewijs met punten. Bij MR en PS valt het pleidooi opnieuw op een koude steen.

Het debat over de invoering van een rijbewijs met punten is allesbehalve nieuw. Al in 1990 verscheen in het Staatsblad een Koninklijk Besluit dat de invoering van zo’n rijbewijs wettelijk vastlegde. Vandaag, 34 jaar later, is het nog altijd wachten op de uitvoeringsbesluiten.

In die periode werd het systeem, in verschillende varianten, in 22 van de 27 Europese landen ingevoerd. Tegelijk groeide de wetenschappelijke consensus over de wenselijkheid ervan. Zo publiceerde het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, vandaag VIAS, in 2015 een ‘verkennende literatuurstudie’. Het besluit: ‘De meeste experten zijn het erover eens dat een rijbewijs met punten ervoor kan zorgen dat bestuurders minder overtredingen begaan in het verkeer. Het kan als preventieve maatregel fungeren om het aantal slachtoffers in het verkeer te verlagen.’

Ook mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (UAntwerpen) is overtuigd dat de maatregel doeltreffend is. ‘We weten dat dit systeem het gros van de automobilisten tot meer voorzichtigheid aanzet en ook het recidivisme tegengaat. Het aantal overtredingen en ongevallen zou daardoor dalen. Na verloop van tijd ebt dat effect wel weg, maar het netto resultaat zal zijn dat je het aantal overtredingen en ongevallen hebt teruggeschroefd.’

Dat uitgerekend de Franstalige politici zich verzetten tegen een rijbewijs met punten is bijzonder merkwaardig.

Dirk Lauwers (UAntwerpen)

Aan politiek draagvlak is er, althans in Vlaanderen, geen gebrek. Grote pleitbezorgers van het systeem zijn, onder meer, parlementslid Jef Van den Bergh (CD&V) en Vooruit-fractieleider Joris Vandenbroucke. De tegenwind komt telkens van de Franstalige regeringspartijen MR en PS. ‘Dat uitgerekend de Franstalige politici zich ertegen verzetten is bijzonder merkwaardig’, merkt Dirk Lauwers op. ‘Doorgaans nemen ze graag een voorbeeld aan zuiderbuur Frankrijk. En Frankrijk was een van de eerste landen die het rijbewijs met punten invoerden. Met aantoonbaar succes.’

Joris Vandenbroucke ging over deze kwestie al regelmatig in de clinch met Paul Magnette, de voorzitter van zusterpartij PS. Tevergeefs. ‘In Wallonië zijn ze doof voor de argumenten’, zegt Vandenbroucke aan te telefoon. ‘Als je ze wijst op de doeltreffendheid van zo’n puntenrijbewijs, komen ze telkens aandragen met eigen voorstellen die niet ter zake doen, zoals strengere boetes voor chauffeurs die op een plaats voor mensen met een beperking parkeren.’ Hun ware drijfveer? ‘Angst voor de kiezer’, zegt Vandenbroucke. ‘Magnette en MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez laten zich uitsluitend leiden door een electorale logica. Hun angst voor de kiezer is groter dan hun bezorgdheid over verkeersdoden.’

Vandenbroucke stipt nog aan dat verkeersveiligheid in Wallonië veel minder een thema is dan in Vlaanderen. ‘Op dat vlak staat Wallonië even ver als Vlaanderen in 1988. Op de gewestwegen geldt nog altijd een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur. Bovendien laat de handhaving er te wensen over. De gevolgen zijn er ook naar. Op een regio in Oost-Polen en een in Roemenië na worden nergens in Europa meer verkeersdoden geteld. Volgens de laatste statistieken vallen er in Wallonië jaarlijks 86 verkeersdoden per 1 miljoen inwoners. Om een idee te geven: in Vlaanderen zijn dat er 48, het Europese gemiddelde is 52.’

Gevraagd om een reactie mailde de woordvoerder van Bouchez een aantal andere voorstellen over verkeersveiligheid. Een soorteglijke vraag aan Jean-Marc Delizée (PS), voorzitter van de Kamercommissie Mobiliteit, bleef onbeantwoord. Recent liet zijn collega Laurence Zanchetta in een tv-debat nog weten dat het rijbewijs met punten een instrument is ‘dat niet meteen zal werken en waarover we meer duidelijkheid moeten krijgen. Op dit moment is er geen toegevoegde waarde.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content