Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA): ‘De Lijn kan verschillende tarieven hanteren in Vlaanderen’
‘Antwerpen, je zal altijd in mijn hart zitten, ook wanneer ik in Brussel ben.’ Met die boodschap op sociale media voltooide Annick De Ridder (N-VA) haar vervelling van Antwerpse havenschepen tot Vlaams minister. In de ploeg van minister-president Matthias Diependaele (N-VA) wordt ze bevoegd voor Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport – die ‘Havens’ kwam er op De Ridders eigen verzoek.
Waarnemers zien De Ridder als de pion van de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) om de belangen van de Scheldestad veilig te stellen. ‘Los van het woord “pion” pleit mijn voorzitter al lang voor een Antwerpenaar in de regering’, zegt ze. ‘Wij zijn natuurlijk ministers voor heel Vlaanderen, maar met mijn achtergrond heb ik een grootstedelijke reflex.’
Op een debat zei De Wever dat het Oosterweelproject, gepland voor 2033, ‘niet verworven was’.
Annick De Ridder: Dat is heel logisch. Oosterweel is een mobiliteitsproject voor heel Vlaanderen, maar ook een leefbaarheidsproject voor Antwerpen – denk aan de overkapping en de ringparken. Een sterke N-VA in de regering staat gelijk aan de garantie dat dat tweede luikje er ook komt.
De volledige kosten worden nu geraamd op 7 miljard euro. Zal dat prijskaartje nog stijgen?
De Ridder: Ik heb geen glazen bol. De vervuiling door PFAS zorgt voor een kostenstijging voor álle infrastructuurprojecten in Vlaanderen. Het is aan de regering en bouwheer Lantis om die kosten onder controle te houden, waarbij de gezondheids- en milieuwinsten in evenwicht moeten zijn met maatschappelijk verantwoorde uitgaven en de economische realiteit.
Over naar De Lijn. Vooruit pakt ermee uit dat jongeren minder zullen hoeven te betalen voor tram en bus. Volgens de oppositie zullen ‘gewone’ reizigers meer moeten ophoesten doordat De Lijn zelf haar tarieven mag bepalen.
De Ridder: We hebben nu aandacht voor een lager tarief voor jongeren, die vandaag al minder betalen. De Lijn heeft eigenlijk al tariefautonomie, maar die is helaas nooit geoperationaliseerd. Het is ook niet in het belang van De Lijn om alles bovenmatig duur te maken. De Lijn kan ook haar abonnementen meer diversifiëren. Ook geografisch, trouwens. Het is dus mogelijk dat er verschillende tarieven zullen gelden in Vlaanderen.
‘Mijn voorzitter pleit al lang voor een Antwerpenaar in de regering.’
Begin dit jaar werden zo’n 3000 haltes geschrapt. Volgens Vooruit zullen ‘belangrijke haltes’ terugkomen. Klopt dat?
De Ridder: De nieuwe vervoersplannen zijn gemaakt in overleg met de lokale besturen, maar eigenlijk is die grote hervorming te dicht bij de verkiezingen doorgevoerd. Sinds de invoering zijn er al honderden bijsturingen geweest, de grootste malversaties zijn er al uit. Nu komen er middelen bij, die deels zullen gaan naar een versterking van het aanbod waar er veel vraag is, en deels naar mogelijke blinde vlekken in landelijk gebied.
‘Ik waan mij in een ander land’, zei u onlangs over de vuile premetro onder de Antwerpse Groenplaats. Wanneer mag de reiziger rekenen op propere haltes waar de roltrappen voor een keertje werken?
De Ridder: Vooral de roltrappen zijn een doorn in het oog. De Lijn is nu volop bezig met de vernieuwingen, en ik kijk met argusogen naar de noodzakelijke ingrepen in halte Groenplaats. Wat daar gebeurt, is niet aanvaardbaar in de 21e eeuw. Daarom ben ik zo trots op de 1,3 miljard euro meer voor infrastructuur en onderhoud van onze wegen en 400 miljoen euro extra voor nieuwe bussen en trams bij De Lijn.
De Lijn krijgt inderdaad eenmalig 400 miljoen euro extra om haar vloot te vergroenen. In haar memorandum vroeg ze 370 miljoen extra per jáár.
De Ridder: Natuurlijk vraagt iedereen meer geld in memoranda. De injectie van 400 miljoen is gigantisch.
Reizigers staan niet zelden in de kou door stakingen. Gaat u strenger optreden?
De Ridder: Ik ga alvast nu geen staking uitlokken. (lacht) Ik heb de vinger aan de pols bij het personeel, wiens welzijn me na aan het hart ligt. Voor hun veiligheid zullen we bij de federale regering pleiten om chauffeurs toe te laten om met bodycamera’s rond te rijden. Maar ik verwacht wel dat onze reizigers kunnen blijven rekenen op een goede dienstverlening.
Tot slot, hebt u al een koffie gedronken met Conner Rousseau (Vooruit), die u ‘maske’ noemde tijdens de onderhandelingen?
De Ridder: Nog niet. Dat moment waarnaar u refereert, was overigens ludiek. Maar we hebben drie maanden in een kot gezeten in Brussel. Dus laten we eerst campagnevoeren, en dan pas koffiedrinken.