De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Video | Politiek

Sammy Mahdi (CD&V) zet zich af van ‘anti-autoverhaal’ van Groen-Ecolo

Tex Van berlaer
Tex Van berlaer Journalist Knack

Op het Groot Voorzittersdebat van Knack en Trends-Kanaal Z laakte Jeremie Vaneeckhout (Groen) de manier waarop de Vlaamse regering omgaat met het openbaar vervoer. Hij verwerpt de beschuldiging dat de groenen ‘anti-auto’ zouden zijn.

Jeremie Vaneeckhout houdt een pleidooi voor veel meer investeringen in openbaar vervoer, en dus ook in De Lijn. ‘De ecologische keuze moet ook de meest logische keuze zijn voor mensen. Helaas zien we vandaag het resultaat van twintig jaar rechts besparingsbeleid bij De Lijn. De voorbije maanden is dat nog eens extra duidelijk geworden, nadat De Lijn drieduizend haltes moest schrappen. Dat is onuitlegbaar, zeker op een moment dat er wel geld is om elektrische wagens te subsidiëren. Lydia Peeters (Open VLD) heeft als minister voor chaos gezorgd. Zelfs de ceo van De Lijn zegt nu dat haar bedrijf haar opdracht niet meer kan vervullen. Ik pleit niet voor lege bussen, maar in West-Vlaanderen zijn er vandaag mensen die gewoon niet meer weg kunnen omdat ze niet met de wagen kunnen rijden. Jos en Maria zijn hier het slachtoffer van.’

Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken probeert Vaneeckhout meteen in de hoek te zetten. ‘De besparingen bij De Lijn zijn inderdaad nefast geweest, maar Groen pleit er ook voor dat alle bussen elektrisch moeten rijden. Dat is populistisch, want dat zou ons drie keer het totaalbudget van De Lijn kosten. Dat is gewoon waanzinnig. Voor mij hoeven bussen echt niet elektrisch te zijn: ze moeten op tijd rijden en proper zijn. Ik ken veel jongeren die ’s avonds de metro niet meer durven nemen.’

Aanval op NMBS

Tom Ongena, tot wiens partij minister Lydia Peeters behoort, dient Vaneeckhout stevig van repliek. ‘Ik ben maar een jurist. Ik ben misschien niet sterk met cijfers, maar in deze legislatuur zijn er honderden miljoenen bijgekomen voor De Lijn. Als dat doodgeknepen worden is, word ik ook graag doodgeknepen. We zetten met het nieuwe vervoersplan bussen in waar er meer mensen zijn: één op vier lijnen krijgt een hogere frequentie. De juiste keuzes worden gemaakt. De Gentse schepen Filip Watteeuw heeft trouwens zelf gezegd dat zijn stad erop vooruit gaat met dit nieuwe plan.’

Bart De Wever (N-VA) spreekt Vaneeckhout dan weer tegen door naar de NMBS te wijzen, waar Ecolo-minister Georges Gilkinet bevoegd is. ‘De NMBS heeft de slechtste stiptheidcijfers ooit, en de slechtste reizigerstevredenheid ooit. Er rijden veel dure treinen rond waarop geen reizigers zitten, en de meerderheid daarvan rijdt door Wallonië. Dat gebeurt onder bevel van Groen-Ecolo. Het kan zeker nog beter met De Lijn, maar het budget is wel verhoogd. Het is gewoon een leugen om te beweren dat er is bespaard.’

Melissa Depraetere is ook niet echt tevreden over de NMBS. ‘Ik neem drie keer per week de trein. Twee keer gaat dat goed, één keer is dat rampzalig. De collega’s onderschatten wel hoe hard dit thema leeft onder de mensen. Zowel bij jongeren als ouderen is openbaar vervoer gespreksonderwerp nummer één.’

Sammy Mahdi neemt het op voor het platteland. ‘Er moet een alternatief zijn voor mensen die toevallig in landelijke gebieden leven. De flexibussen werken vandaag niet even goed als zou moeten, ik hoop dat het kinderziektes zijn. Ik wil ook niet meegaan in een anti-auto verhaal. Ik hoor Georges Gilikinet zeggen dat er zelfs niet geïnvesteerd mag worden in innovaties als de zelfrijdende auto. We hebben zogezegd genoeg aan de trein, terwijl we er daarmee alleen natuurlijk echt niet gaan raken.’

‘Van elke drie euro die deze federale regering heeft geïnvesteerd,’ riposteert Vaneeckhout, ‘gaat er één euro naar de NMBS. De volgende minister van Mobiliteit zal daarmee kunnen stoefen, want daardoor zal de dienstverlening erop vooruit zijn gegaan. Wij zijn trouwens allerminst anti-auto. Wij hebben een plan op tafel gelegd voor sociale leasings: mensen kunnen soms echt niet zonder een wagen, terwijl het voor hen te duur is. Die willen wij helpen.’

Partner Content