Peter Casteels

‘Marc Descheemaecker moest alleen Lydia Peeters onder de bus gooien’

Het zal wel zijn dat politiek hard en koud en kil en cynisch is, maar er zijn ook weinig mensen voor wie meer vergeving bestaat dan voor Belgische politici. Het is slechts een kwestie van soms maar enkele jaren vooraleer alles wat ze verkeerd deden wordt kwijtgescholden, of gewoon vergeten.

Politici die lang genoeg wachten, worden stuk voor stuk een staatsman. Als dus straks na de verkiezingen de regeringsonderhandelingen weer eindeloos aanslepen, zal zonder twijfel Yves Leterme (CD&V) om advies worden gevraagd – weliswaar vaker door journalisten als ik dan door andere politici. Op een bedaarde, ernstige toon zal hij antwoord geven op al onze vragen, met af en toe dat monkellachje van hem als de strapatsen van de nieuwe generatie politici hem even te veel worden.

Leterme won één keer federale verkiezingen, en mislukte daarna compleet als onderhandelaar in Hertoginnedal en daardoor later ook als premier. Het is allemaal vergeten en vergeven.

Geef het een jaar of tien en Ben Weyts (N-VA) duikt in televisiestudio’s op om als oud-minister ernstig commentaar te leveren bij de onderwijshervorming van de dag. Doe er nog een paar jaar bij en Jan Jambon (N-VA) mag meepraten als de oudere staatsman die zelfs hij tegen dan is geworden.

Descheemaecker beweerde dat niemand anders dan Peeters schuldig is aan het kapot besparen van De Lijn.

Vorig weekend was het de beurt aan Marc Descheemaecker.

De N-VA-bestuurder van de NMBS en De Lijn is dat, op wie altijd de verdenking rustte dat hij nog nooit van zijn leven een bus of trein had genomen. Een nieuw boek was voldoende om hem nog eens door de grote poort naar binnen te loodsen. Zijn partij is nooit geïnteresseerd geweest in De Lijn, maar Descheemaecker mocht in zo ongeveer elke weekendkrant als alwetende verteller uitleggen wat er allemaal scheelt aan ons openbaar vervoer.

Zijn betrokkenheid is hartverwarmend, zijn machinaties van vroeger allemaal vergeten. Het enige wat hij wel moest doen om zich helemaal te verzekeren van de aandacht van journalisten, was minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) onder de bus gooien. Descheemaecker beweerde dat niemand anders dan Peeters schuldig is aan het kapot besparen van De Lijn. Terwijl Bart De Wever zelf onlangs zei dat het budget tijdens haar legislatuur van 1 naar 1,5 miljard euro was gegaan. (Hij vond dat trouwens genoeg.)

De problemen bij de NMBS wil Marc Descheemaecker, overigens, oplossen door de Belgische spoorwegen te splitsen. De pendelaar die elke dag naar Brussel treint begint natuurlijk al te watertanden bij die gedachte. Dat kan in Vlaanderen alleen maar goed aflopen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content