Els van Doesburg volgt Bart De Wever op als die premier wordt
In Antwerpen is dit weekend het nieuwe schepencollege en bestuursakkoord voorgesteld.
Bart De Wever legt op 2 januari opnieuw de eed af als burgemeester van Antwerpen, maar als hij premier zou worden, zal schepen Els van Doesburg hem vervangen. Dat bevestigt De Wever via zijn woordvoerder.
Over de gevolgen van een eventueel premierschap voor het Antwerpse stadsbestuur weigerde De Wever de voorbije maanden elke commentaar, maar nu de schepenposten verdeeld zijn, komt er dus toch klaarheid. “Zoals het decreet voorschrijft” wordt van Doesburg als de N-VA-verkozene met na De Wever het grootste aantal voorkeurstemmen waarnemend burgemeester indien nodig, klinkt het.
Binnen de Antwerpse N-VA leek zich de voorbije maanden een discussie af te spelen over de keuze tussen van Doesburg, nu al schepen van onder meer Gezondheidszorg en in de volgende legislatuur ook voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Diensten, en schepen van Financiën en Mobiliteit Koen Kennis. Die laatste haalde minder stemmen, maar heeft meer ervaring en wordt al jaren gezien als de rechterhand van De Wever in het stadsbestuur.
De Wever had zelf Kennis kunnen aanduiden als zijn eventuele vervanger, maar doet dat dus niet. In een reactie laat De Wever nog optekenen dat het in de praktijk eigenlijk niet mogelijk was om zo’n opvolgingsakte op te stellen, omdat er op dit moment geen zekerheid is over het of en wanneer van de opvolging, gezien de aanslepende regeringsonderhandelingen. “Die zekerheid is er niet, dus dan speelt gewoon de decretale logica”, klinkt het.
De Rooster en Casier nieuw bij N-VA-schepenen, geen Wouters meer
Ook N-VA heeft de namen voor de Antwerpse bestuursploeg voor de periode 2025-2030 klaar. Nieuwkomers als schepenen zijn Stijn De Rooster en Ken Casier, huidig schepen Peter Wouters valt uit de boot.
N-VA telt de komende legislatuur zes schepenen naast burgemeester Bart De Wever, oftewel eentje meer dan nu. De partij neemt zo de schepenzetel over van Erica Caluwaerts, die tijdens de huidige legislatuur uit Open VLD stapte en op 13 oktober niet verkozen raakte met haar eigen lijst. Vooruit behoudt drie zetels.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Vooruit maakte zondagmiddag bekend dat het zware bevoegdheden als Stadsontwikkeling en Wonen had binnengehaald. Onderwijs verhuist wel naar N-VA, bij Nabilla Ait Daoud, die ook opnieuw Kinderopvang en Personeel krijgt. Koen Kennis blijft bevoegd voor onder meer Financiën, Mobiliteit en Toerisme. Els van Doesburg wordt schepen van Sociale Zaken en dus voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, maar ook schepen van Gezondheidszorg en Seniorenzorg. Johan Klaps, nog maar net de opvolger van Vlaams minister Annick De Ridder, blijft schepen voor de Haven en krijgt ook Economie.
Nieuw bij N-VA zijn dus Stijn De Rooster en Ken Casier. De Rooster wordt schepen van Sport, Erediensten en Dierenwelzijn. Casier, uit fusiepartner Borsbeek, wordt schepen van Publiek Domein en Groen, Innovatie, Digitalisering, Loketten en Decentralisatie.
Janssens, Van de Kelder en Bachar schepenen voor Vooruit
Voormalig burgemeester Patrick Janssens, actrice Lien Van de Kelder en huidig schepen Karim Bachar worden schepen voor Vooruit in het nieuwe Antwerpse stadsbestuur. Dat hebben de lokale leden van de partij net goedgekeurd. Janssens krijgt Stadsontwikkeling en Wonen, Van de Kelder Cultuur en Bachar Leefmilieu en Jeugd. Vooruit krijgt dus net als in de vorige legislatuur drie schepenen, N-VA krijgt er naast burgemeester Bart De Wever (N-VA) zes.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
“Wij zijn nu eenmaal de ‘junior partner’ in het verhaal, die verhoudingen moet je respecteren”, zegt Vooruit-lijsttrekker Kathleen Van Brempt, die zelf zoals verwacht op het Europese niveau actief blijft én dus geen schepen wordt. “Onze ambitie is om van Antwerpen de allerbeste stad te maken om te wonen, te leven én te werken”, zegt Kathleen Van Brempt nog. “Voor alle Antwerpenaren. Met betaalbare en kwaliteitsvolle woningen, in een gezonde stad met meer groen en publieke ruimte, met sterke basisvoorzieningen – van zorg tot openbaar vervoer – en meer ruimte voor de Antwerpenaar om écht zichzelf te zijn en zich te ontplooien. Een stad die kansen geeft en mensen helpt om die kansen ook te nemen. Want we zijn allemaal Antwerpenaar.”
Voormalig burgemeester Patrick Janssens wordt dus schepen voor Stadsontwikkeling en Wonen. Lien Van de Kelder is de nieuwe schepen voor Cultuur, maar ook Werk, Gelijke Kansen en Ontwikkelingssamenwerking. Karim Bachar wordt schepen van Leefmilieu, Jeugd en (opnieuw) Samenlevingsopbouw. Met Patrick, Lien en Karim sturen we een bijzonder sterk team naar het schepencollege”, zegt Van Brempt. “Een team met heel sterke bevoegdheden voor de toekomst van de stad.”
N-VA en Vooruit presenteren bestuursakkoord “Allemaal Antwerpenaar”
“Allemaal Antwerpenaar” is de titel geworden van het bestuursakkoord tussen N-VA en Vooruit in de stad Antwerpen. Burgemeester Bart De Wever (N-VA) en Vooruit-lijsttrekker Kathleen Van Brempt hebben de inhoud ervan zaterdagochtend kort voorgesteld.
Antwerpen moet de komende legislatuur “veiliger, mooier, bereikbaarder, leefbaarder en gezelliger” worden, stelt De Wever, waarbij volgens Van Brempt ook “niemand uit het oog wordt verloren”. Een tunnel onder de Scheldekaaien komt er niet. Het bestuursakkoord was twee maanden lang in de maak. Dat is niet ongewoon lang voor een grootstad als Antwerpen, maar de onderhandelende partijen geven toe dat de gesprekken soms pittig waren. Er is ook niet over alles een akkoord gevonden.
Zo komt de door N-VA gewenste verdiepte weg op de Scheldekaaien er vooralsnog niet, al is er wel een compromis rond de verkeersafwikkeling op de noord-zuidverbinding dat verder wordt uitgewerkt. “Wat ons wel bindt is het geloof in de kracht van steden”, geeft De Wever aan. “We willen het beste aanbod kunnen geven aan iedereen die hier woont of de ambitie heeft om hier te komen wonen, werken, investeren of ondernemen.”
De stad Antwerpen zal de belastingen de komende jaren net als de voorbije legislatuur verder “vergroenen en verlagen”, heeft de ambitie om 7.500 sociale woningen te bouwen of vernieuwen, blijft inzetten op de strijd tegen ondermijnende drugscriminaliteit, gaat verder met de plannen voor een fietsbrug over de Schelde, en wil concrete plannen voorbereiden voor extra tramverbindingen of -verlengingen.
Rond de Turnhoutsebaan is er een akkoord met het kersverse districtsbestuur waarin N-VA nu ook vertegenwoordigd is: de trams gaan er definitief onder de grond, er komt meer ruimte voor fietsers en wandelaars, en de maximumsnelheid wordt er 30 kilometer per uur tijdens de piekuren. N-VA wilde na twaalf jaar als grootste partij in het stadsbestuur vooral de lijn doortrekken, en lijkt dat ook te doen op het vlak van het verder realiseren van de Oosterweelverbinding en bijhorende leefbaarheids- en stadsontwikkelingsprojecten, meer hoogbouw, een gezond financieel beleid, investeringen in veiligheid, digitalisering en het ondersteunen van ondernemerschap.
Vooruit maakte de voorbije zes jaar ook deel uit van het stadsbestuur, maar was intern erg verdeeld over het resultaat daarvan. De socialisten trokken daarom naar de kiezer met de belofte dat er ditmaal meer een “trendbreuk” zou komen rond onder meer sociaal beleid, wonen, openbaar vervoer en stadsontwikkeling.
Vooral rond betaalbaar wonen en openbaar vervoer had De Wever in zijn overwinningstoespraak na de verkiezingen al aangegeven gehoor te willen geven aan de vraag om bijsturingen. Wel 7.500 nieuwe of gerenoveerde sociale woningen dus, maar ook een bredere en actievere aandacht voor betaalbaar wonen voor elk profiel op de woonmarkt, “ook de meest kwetsbare”, en met specifieke focus op bepaalde wijken met een lage woonkwaliteit.
Een strengere verplichting voor projectontwikkelaars rond het aanbieden van sociaal of betaalbaar wonen in hun projecten staat er niet met zoveel woorden in. Als het gaat om openbaar vervoer wordt uitgekeken naar een betere samenwerking met zowel het Vlaamse (De Lijn) als federale (NMBS) niveau, als ook op dat laatste vlak een regering met zowel N-VA als Vooruit tot stand zou komen.
Samen met de districten wordt de verkeersveiligheid van schoolomgevingen dan weer gescreend en aangepakt. Een heikel punt waarrond nog een compromis in de maak is, is de neutraliteit van de dienstverlening, in de volksmond het hoofddoekenverbod.
Concreet gaat het vooral om de loketwerking en het zorgpersoneel. “Er bestaat daar al langer een dresscode, maar omdat er steeds meer polarisatie bestaat rond dit onderwerp overwegen we wel functiekledij waartoe eventueel een hoofddeksel kan horen zonder religieuze tekenen”, geeft De Wever aan. “We gaan daarover het sociaal overleg aan.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier