Covoorzitters Groen: ‘Wij willen openbaar vervoer voor jongeren en 65-plussers aan één euro per maand’
In een verkiezingsinterview met De Zondag noemen de covoorzitters van Groen, Nadia Naji en Jeremie Vaneeckhout, goedkoop openbaar vervoer het breekpunt voor hun partij. En: ‘Gedaan met wijzen naar individuen: het moet collectief gebeuren’.
In de serie verkiezingsinterviews van De Zondag komt deze week Groen aan de beurt, met covoorzitters Nadia Naji en Jeremie Vaneeckhout.
Vaneeckhout: ‘Als we een leefbare planeet willen voor de volgende generaties, dan moeten we nú handelen. We kunnen niet meer wachten tot morgen. Drie domeinen zijn cruciaal. De industrie: goed voor 45 procent van de uitstoot. Mobiliteit: goed voor 20 procent. En de gebouwen: ook goed voor 20 procent. De sleutel is een eerlijk klimaatbeleid dat iedereen meeneemt. Dat is ook de switch die wij als partij gemaakt hebben. Gedaan met wijzen naar individuen: het moet collectief gebeuren. De mensen willen graag zonnepanelen en openbaar vervoer, maar ze kunnen het niet betalen. Dat gaan wij veranderen.’
De Zondag vraagt wat de ene maatregel zou zijn die ze willen doordrukken.
Vaneeckhout: ‘Goedkoop openbaar vervoer. Dat is vooral een eis voor de volgende Vlaamse regering, want daar is echt een grote inhaalbeweging te maken. Wij willen openbaar vervoer aan één euro per maand voor jongeren tot 26 jaar en voor 65-plussers. Dat gaat zowel over trein, tram als bus. Dat zou een grote omslag betekenen. Eindelijk zou de ecologische optie de goedkoopste en makkelijkste optie zijn. Vervolgens moeten we dat principe doortrekken naar élk ander domein. In een tweede fase kan openbaar vervoer gratis worden, maar nu is dat niet realistisch.’
Kostprijs
Bij veel mensen is de vrees dat de groene transitie, die de partij voorstaat, veel zal kosten, oppert De Zondag.
Naji: ‘Wist je dat wij in Europa in de top-vijf zitten van fossiele subsidies? Dat gaat over twintig miljard euro! Dát is het geld dat we moeten inzetten voor de transitie. Een deel moet gaan naar de industrie zelf, om groener te worden, maar daar zit marge op. Een deel zal je ook voor andere zaken kunnen gebruiken. Bovendien krijgt België binnenkort 6 tot 12 miljard van de Europese koolstoftaks. Wij willen dat geld integraal inzetten voor klimaatbeleid. Als je dat doet, hoeft die omslag geen extra geld te kosten.’
Moet ook propere en goedkope kernenergie deel uitmaken van een klimaatbeleid?
Vaneeckhout: ‘Vandaag kan dat niet. Zon en wind, dat zijn de energiebronnen die dalen in prijs. Kernenergie stijgt. Een nieuwe kerncentrale blijkt bovendien onbetaalbaar om te bouwen. Volgens wetenschappers zou dat pas na 2040 veranderen. Zo lang kunnen wij niet wachten. Daarom gaan wij voluit voor honderd procent hernieuwbare energie. Als blijkt dat er na 2040 wel betaalbare en veilige kernenergie mogelijk is, dan staan wij daarvoor open. Dat is ook waarom wij investeren in onderzoek. De wetenschap moet alle kansen krijgen, ook over kernenergie.’
Mobiliteit
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier