CD&V wil financieel plafond op Facebook-advertenties doorduwen via parlement

Sammy Mahdi (CD&V) op 9 juni. © BELGA
Tex Van berlaer
Tex Van berlaer Journalist Knack

Politieke partijen mogen niet meer dan 300.000 euro per jaar uitgeven aan advertenties op sociale media. Dat staat in een wetsvoorstel dat de CD&V indient in de Kamer. De partij wil ‘het liefst’ een meerderheid zoeken bij de partijen die onderhandelen over een nieuwe federale regering.

6 miljoen euro. Zo veel gaven de Belgische politieke partijen vorig jaar uit aan politieke advertenties op Facebook en Instagram. Het Vlaams Belang en de N-VA waren met elk 1,68 miljoen euro de big spenders. Daarna volgden de PVDA (638.000 euro) en Vooruit (419.000 euro).

De uitgaven liggen al langer onder vuur, niet het minst omdat met name de Vlaamse partijen veel meer uitgeven dan zusterpartijen in andere Europese landen. Volgens AdLens, een organisatie die sociale media-uitgaven aan Facebook en Instagram in kaart brengt, waren de N-VA en het Vlaams Belang de twee partijen die vorig jaar het meest spendeerden in heel Europa. Op plaats drie volgde de Partido Popular uit Spanje, met net geen half miljoen euro aan uitgaven.

De N-VA en het Vlaams Belang spendeerden vorig jaar meer geld aan sociale media dan alle andere politieke partijen in Europa.

De voorbije beleidsperiode suggereerden verschillende partijen om een plafond in te voeren op de uitgaven. Via een wetsvoorstel brengt de CD&V de kwestie nu ook in het parlement.

De christendemocraten willen de uitgaven per partij beperken tot 300.000 euro per jaar. Het plafond geldt niet alleen voor uitgaven aan Facebook en Instagram, maar ook aan YouTube, TikTok en advertenties op websites van nieuwsmedia.

De beperking zou enkel gelden voor de partij zelf. Individuele politici, ook op lokaal niveau, zouden de dans dus ontspringen. De limiet zou ook niet gelden in een verkiezingsperiode. ‘Wij vinden al langer dat er iets moet gebeuren’, zegt CD&V-Kamerlid Franky Demon. ‘In Europees opzicht is 300.000 euro nog steeds veel geld.’

Tussen haakjes: in 2023 gaf de CD&V 357.000 euro uit aan socialemedia-advertenties. Dat is dus niet gek ver boven de limiet die de partij wil opleggen.

Facebook-reclame: Belgische politici zijn opniéuw de big spenders van Europa

Coalitiepartners

Volgens Demon is de kwestie nog niet besproken in het kader van de regeringsonderhandelingen tussen CD&V, N-VA, Vooruit, MR en Les Engagés. Maar dat belet de partij dus niet om tegelijkertijd de forcing proberen te voeren via de Kamer. ‘Laten we duidelijk zijn: er is regeringswerk enerzijds en parlementair werk anderzijds’, zegt Demon. Pikant detail: het wetsvoorstel werd ook ondertekend door kersvers Kamerlid Sammy Mahdi, de partijvoorzitter.

De partijen van de zogenaamde Arizona-coalitie kwamen onlangs overeen dat ze geen wetsvoorstellen zullen indienen die de staat geld kosten. Dat is niet het geval voor dit CD&V-voorstel. Volgens Demon wil de partij ‘het liefst’ een parlementaire meerderheid zoeken binnen de Arizona-partijen. Hij sluit evenwel niet uit dat er desnoods steun wordt gezocht bij andere partijen.

Het is bekend dat de N-VA, de partij van formateur Bart De Wever, geen voorstander is van een uitgavenplafond. Volgens de Vlaams-nationalisten zit het probleem van de partijfinanciering niet bij de uitgaven, maar bij de inkomsten – daarom stelt de N-VA een niet-indexering van de partijsubsidies voor. Ook het Vlaams Belang wil er niet van weten. Vooruit en Groen, dat veroordeeld lijkt tot de oppositie, waren dan weer wel voorstander van een plafond.

Partner Content