CD&V trekt met 70-puntenprogramma naar de kiezer: ‘Enige geloofwaardige alternatief voor Vlaams Belang’

Sammy Mahdi. © BELGA/BELPRESS

De christendemocraten stellen zondag op een congres hun verkiezingsprogramma voor 9 juni voor. De tekst – ongeveer 500 pagina’s lang – wordt samengevat in een manifest van zeventig standpunten.

Een 70-puntenplan dus, niet toevallig een verwijzing naar het Vlaams Blok-plan van de jaren 90 . Partijvoorzitter Sammy Mahdi zet zijn CD&V in de markt als dé dam tegen de extremen. Mahdi is ervan overtuigd dat de christendemocraten een antwoord bieden op de bezorgdheden van de Vlaams Belang-kiezers, en zo het enige geloofwaardige alternatief voor politieke stilstand na de verkiezingen zijn. Mahdi noemde zijn partij in Het Laatste Nieuws ook ‘het enige geloofwaardige alternatief voor Vlaams Belang’.

Dat voornemen vertaalt zich in een programma dat centrumlinks is op thema’s als welzijn, gezondheidszorg en koopkracht. Zo pleit CD&V voor een ‘familiekrediet’: een koppel dat een kind krijgt, kan daarbij gebruikmaken van 30 weken gezamenlijk geboorteverlof, te verdelen naar eigen goeddunken. Verder moeten de middelen voor de kinderopvang verdubbelen, pleit de partij voor forse investeringen in mentale gezondheidszorg en is er ‘geen discussie mogelijk’ over de automatische loonindex. 

Elders positioneert CD&V zich centrumrechts. Op ethisch vlak kan er bijvoorbeeld voor de partij geen sprake zijn van een verlenging van de abortustermijn tot 18 weken. De partij pleit ook voor een beperking van de werkloosheid in de tijd, zij het mits matigende maatregelen zoals een hogere uitkering in de eerste maanden en een uitzondering voor oudere werknemers. Ook op het luik veiligheid profileert CD&V zich eerder rechts. Mahdi loste eerder bijvoorbeeld al een voorstel om het aantal wijkagenten te verdubbelen. Op vlak van migratie pleit de partij onder meer voor een strengere gezinshereniging en een verplicht inburgeringsexamen voor arbeidsmigranten. Voor CD&V moeten ook de vluchtelingen met een tijdelijke bescherming – voornamelijk Oekraïners – na een jaar verplicht een inburgeringstraject volgen richting werk. 

(lees verder onder de preview)

Minder partijdotaties, minder voor asiel

De partij maakt zich sterk dat haar programma duidelijk becijferd is, inclusief een traject richting begrotingsevenwicht. Om het tekort van om en bij de 27 miljard euro goed te maken rekent CD&V op evergreens zoals de verhoging van de werkzaamheidsgraad tot 80 procent en ruim 2,5 miljard aan opbrengsten uit de strijd tegen fiscale en sociale fraude, maar ook op de afschaffing van de Senaat, een beperking van de partijdotaties en fors minder uitgaven voor asielopvang dankzij het EU-migratiepact.

Dat laatste brengt volgen de partij 666 miljoen euro in het laatje, want als België enkel nog opvangt wie het volgens de nieuwe Europese regels moet opvangen, gaat er twee derden van de kost voor de asielopvang. 

Fiscale hervorming

Een ander paradepaardje in het verkiezingsprogramma is de fiscale hervorming die CD&V-minister van Financiën Vincent Van Peteghem de voorbije legislatuur uittekende. De volgende federale regering moet daar volgens de christendemocraten absoluut mee aan de slag, ‘anders zien we het nut van de regering niet in’, dixit Mahdi. De partij becijferde dat een jong koppel met elk een startersloon elk jaar netto meer dan 7.000 euro aan de oefening zou overhouden.  Mahdi is er in elk geval van overtuigd dat er een markt is voor een centrumpartij als de zijne. Hij ziet daarvoor het bewijs in landen als Luxemburg, Slovenië, Griekenland, Polen of zelfs Nederland, waar niet alleen de extreemrechtse PVV-politicus Geert Wilders maar ook de centrumbeweging van Pieter Omtzigt het goed deed bij de verkiezingen. ‘Volgens mij is de Vlaming niet van mening dat je moet besparen op zijn loon of pensioen, dat je geen vermogenswinstbelasting moet doorvoeren, en bijvoorbeeld wel dat vreemdelingen die hier toekomen een inspanning moeten doen. We moeten de polsslag van Vlaanderen proberen zijn.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content