Van uitgeputte kleuters tot ontmoedigde tieners: dit zijn de beste artikels van de Leraarskamer 2023-2024

© Rebecca Fertinel
Ann Peuteman

Ons lerarenpanel nam ook het voorbije schooljaar geen blad voor de mond. We zetten hun opvallendste getuigenissen nog eens op een rij voor u.

Het voorbije schooljaar boog De Leraarskamer van Knack 2023-2024 zich over de uiteenlopendste onderwerpen. Van smartphones en polarisering tot veel te grote klassen en getraumatiseerde leerlingen. Uit hun antwoorden sprak telkens weer liefde voor hun vak en een groot geloof in hun leerlingen. De verhalen uit hun klaspraktijk wierpen vaak ook een ander licht op onderwijsvormen die doorgaans minder aandacht krijgen, zoals kunstonderwijs, technische richtingen, OKAN-klassen en scholen voor buitengewoon onderwijs. Zo bewezen de leerkrachten artikel na artikel dat de echte experts wel degelijk voor de klas staan.

1. ‘Wie naar het buitengewoon onderwijs gaat, kan soms méér van zijn leven maken’

Acht jaar na de invoering van het M-decreet barst het buitengewoon onderwijs uit zijn voegen. ‘Wij hebben de tijd en de kennis om onze leerlingen boven zichzelf te laten uitstijgen’, zeggen leerkrachten buitengewoon onderwijs Henk Daels en Katleen Defever.

2. De onderwijswaterval: ‘Veel leerlingen zouden beter in een lagere richting starten en daarna opklimmen’

Van wetenschappen over moderne talen naar het technisch onderwijs. Veel Vlaamse leerlingen leggen zo’n ontmoedigend parcours af. ‘Het probleem is dat iedereen altijd zo hoog mogelijk wil mikken’, zeggen leerkrachten secundair onderwijs.

3. Wat is er aan de hand met onze kleuters? ‘Wij kunnen hen onmogelijk állemaal redden’

Terwijl steeds meer kinderen met een achterstand aan het eerste leerjaar beginnen, kan het buitengewoon kleuteronderwijs amper aan de stijgende vraag beantwoorden. Wat is er aan de hand? We vroegen het aan de kleuterleerkrachten van De Leraarskamer van Knack.

4. ‘Het M-decreet heeft een ravage aangericht in ons onderwijs’

Aan het eind van een woelig schooljaar gingen de leerkrachten van De Leraarskamer van Knack in gesprek met onderwijsexpert Dirk Van Damme. ‘Het is een illusie dat je al je leerlingen even goed kunt bedienen’, is zijn advies. ‘Als leerkracht moet je jezelf beschermen door een beetje pragmatischer te zijn.’

5. OKAN-leerkracht Nickhail Popelier: ‘Ik weiger les te geven uit compassie’

‘Mijn OKAN-leerlingen hebben vaak erge dingen meegemaakt, maar toch wil ik dat ze hoge verwachtingen hebben’, zegt leerkracht Nickhail Popelier.

6. Onderwaarderen we onze leerkrachten? ‘Sommige ouders lijken niet meer in onze expertise te geloven’

Van de tanende leesvaardigheid tot polarisering in de klas: twee leden van de Leraarskamer van Knack blikten terug op het onderwijsjaar 2023. ‘In mijn klas zit niet één leerling zonder speciale zorgnoden.’

Partner Content