Streng én warm: het geheim achter de gelukkigste scholen van Groot-Brittannië

© Getty Images
Ann Peuteman
Ann Peuteman Redactrice bij Knack

Leerlingen die goed in hun vel zitten, presteren ook beter. Dat wordt nog maar eens bevestigd door de ranking van de Britse scholen met de gelukkigste leerlingen. ‘De beste scholen zijn streng én warm’, klinkt het.

Terwijl Vlaamse onderwijsexperts maar niet uitgepraat raken over de Michaela Community School, de strengste school van Groot-Brittannië die Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) onlangs bezocht, zijn de Britten zelf in de ban van een andere ranking. De Britse krant The Sunday Times pakte namelijk uit met ‘the happiest schools in Britain’: de secundaire scholen waar leerlingen het gelukkigst zijn.

Daarvoor analyseerde de redactie vragenlijsten die ouders de voorbije vijf jaar invulden op de website van de Britse onderwijsinspectie Ofsted. Jaarlijks doen daar liefst een half miljoen vaders en moeders aan mee.

De overgrote meerderheid van de Britse ouders vindt dat er op school veel aandacht naar het welbevinden van hun kinderen moet gaan. Dat heeft zelfs een groeiende impact op hun schoolkeuze. Vandaar dat de Britse onderwijsinspectie van plan is om ook een luik welbevinden in haar inspectieverslagen op te nemen.

‘Bij ons is dat nu al het geval’, zegt onderwijseconoom Kristof De Witte (KU Leuven). ‘De Vlaamse onderwijsinspectie gaat na of een school wel actief inzet op het versterken van het welbevinden van de leerlingen en leerkrachten. Dat gebeurt onder meer door middel van leerlingenbevragingen, maar de mening van ouders wordt daarbij niet gevraagd.’

In totaal verzamelde The Sunday Times gegevens over bijna tweeduizend onderwijsinstellingen in Engeland en Wales. Alle scholen in de top tien behalen een score van liefst 99 procent. De Michaela Community School landt op 76 procent en het nationale gemiddelde is 83 procent. Opvallend is dat de ranking niet alleen wordt aangevoerd door scholen waar alle jongeren welkom zijn, maar ook door zogenaamde selective schools die met toelatingsvoorwaarden werken. Alleen leerlingen die (onder meer) goed presteren, kunnen er terecht. Die scholen kunnen traditioneel ook met uitstekende leerprestaties uitpakken.

‘Als leerlingen bang zijn dat ze iets tofs zullen missen, zijn ze niet geneigd om te spijbelen.’

Respect voor leerlingen

Een van die hoog aangeschreven scholen die het heel erg goed doen wat het welbevinden van de leerlingen betreft, is Bexley Grammar in het multi-etnische zuidoosten van Londen. Elk jaar weer behalen de leerlingen er hoge scores voor de GCSE-proeven die ze moeten afleggen om een diploma secundair onderwijs te behalen.

Toch benadrukt directeur Hugh Gilmore dat zijn school niet alleen oog heeft voor die examenresultaten, maar zeker ook voor de bredere ontwikkeling van jongeren. Zo voelen ook de leerlingen en hun ouders dat blijkbaar aan. ‘Vanaf het moment dat je hier op je elfde arriveert, hebben de leerkrachten respect voor jou en voor je ideeën. Daardoor krijg je het gevoel dat je alles kunt bereiken’, zei een zestienjarige leerlinge aan een reporter van The Sunday Times.

Een veelzeggend voorbeeld is dat de directeur en een paar leerkrachten samen met de leerlingen van de tweede graad naar de kust trokken om er drie dagen lang aan rotsklimmen en abseilen te doen. De reden? Ze realiseerden zich dat die jongeren door de pandemie de traditionele trips aan het eind van de lagere school hebben gemist.

Minder spijbelen

Opvallend is ook dat de ‘gelukkigste’ scholen naast de verplichte schoolvakken veel randactiviteiten aanbieden, zoals roeien, voetbal, toneelspelen, zang of tekenen en ook geregeld coole evenementen organiseren. Het idee erachter: als tieners bang zijn dat ze iets tofs zullen missen, zijn ze ook niet snel geneigd om te spijbelen.

Bovendien voelen ze zich op school echt thuis, waardoor ze zich meer voor hun studie inzetten. ‘Dat bevestigt nog maar eens dat kinderen en jongeren goed in hun vel moeten zitten om sterk te presteren. Er wordt doorgaans niet veel geleerd in een school waar weinig aandacht is voor het welbevinden van de leerlingen’, zegt De Witte.

‘Ook uit het internationale PISA-onderzoek blijkt dat scholen met een streng én warm schoolklimaat de beste testscores behalen’, vervolgt De Witte. ‘Jammer genoeg doen sommigen vandaag alsof aandacht voor welbevinden enerzijds en nadruk op goede leerprestaties anderzijds twee heel verschillende of zelfs tegengestelde dingen zijn. Terwijl scholen op allebei zouden moeten inzetten. Zowel in Groot-Brittannië als in Vlaanderen.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content