Podcast ‘Clash in de klas’: wat doe je als radicaal gedachtegoed de speelplaats op sijpelt?
De wereld stopt niet aan de schoolpoort. Dus ook in onze klassen ontaarden discussies over maatschappelijke onderwerpen in conflicten en polarisatie. Leerkrachten krijgen krasse uitspraken te horen en worden wel eens geconfronteerd met extreem ideeëngoed. Hoe ga je daar mee om? Hoe maak je van jongeren kritische burgers die op zoek gaan naar verbinding? In deze podcast zoeken we het uit.
Aflevering 2: Radicalisering op de speelplaats
Een groep leerlingen sluit zich aan bij een extremistische strekking. De sfeer op school verandert. Andere leerlingen ervaren druk om mee te doen. Leerkrachten krijgen in de klassen als maar vaker met ideologische discussies af te rekenen en de directie krijgt vragen om de schoolregels aan te passen. Wat doe je als radicaal gedachtegoed de speelplaats op sijpelt?
Presentatie door Ward Schouppe. Gasten zijn Karin Heremans en Rudi Audiens.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Meer:
- Beluister aflevering 1: wat als maatschappelijke thema’s, geschiedenis of geopolitiek de klas op stelten zetten?
- Lees het dossier ‘Clash in de klas’
Clash in de klas is coproductie van het Hannah Arendt Instituut, Knack, het Vlaams Vredesinstituut, het Wij-Zij netwerk en GO-onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap.
Clash in de klas
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier