Podcast ‘Clash in de klas’: extremisme maakt de digisprong
De wereld stopt niet aan de schoolpoort. Dus ook in onze klassen ontaarden discussies over maatschappelijke onderwerpen in conflicten en polarisatie. Leerkrachten krijgen krasse uitspraken te horen en worden wel eens geconfronteerd met extreem ideeëngoed. Hoe ga je daar mee om? Hoe maak je van jongeren kritische burgers die op zoek gaan naar verbinding? In deze podcast zoeken we het uit.
Aflevering 3: extremisme maakt de digisprong
TikTok. Snapchat. Telegram. Alle jongeren zijn mee. Dat weten activistische groepen ook. En dus kan 1 leerling via online kanalen heel de school meesleuren in een ideologische strijd. Het gevolg: klasdiscussies die worden gekaapt en sit-ins om de boel op stelten te zetten. Hoe kunnen scholen omgaan met polarisatie en radicalisering die de leerlingen bereikt via online wegen, ver uit het zicht van leerkrachten en directies? Beluister aflevering 3 van onze podcastreeks ‘Clash in de klas’.
Presentatie door Ward Schouppe. Gasten zijn Chris Wyns en Bert Pieters.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Meer:
- Beluister aflevering 1: wat als maatschappelijke thema’s, geschiedenis of geopolitiek de klas op stelten zetten?
- Beluister aflevering 2: wat doe je als radicaal gedachtegoed de speelplaats op sijpelt?
- Lees het dossier ‘Clash in de klas’
‘Clash in de klas’ is coproductie van het Hannah Arendt Instituut, Knack, het Vlaams Vredesinstituut, het Wij-Zij netwerk en GO-onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap.
Clash in de klas
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier