Eerste resultaten Vlaamse toetsen: vooral problemen met wiskunde

© Getty Images

Leerlingen uit het vierde leerjaar in het basisonderwijs en het tweede jaar in het secundair hebben vooral problemen met wiskunde en met name wiskundige problemen oplossen.

Leerlingen uit het vierde leerjaar in het basisonderwijs en het tweede jaar in het secundair hebben vooral problemen met wiskunde en met name wiskundige problemen oplossen. Dat blijkt maandag uit de eerste resultaten van de Vlaamse toetsen.

In het vierde leerjaar van het lager onderwijs scoort slechts een op de tien de twee hoogste vaardigheidsniveaus voor wiskundige problemen oplossen. In het tweede jaar van het secundair haalt in de A-stroom 13 procent de minimumdoelen voor de A-stroom op het vlak van wiskundige problemen oplossen, in de B-stroom gaat het om 21 procent.

Ook leesbegrip een werkpunt

Ook leesbegrip (hoe goed kunnen leerlingen informatie uit teksten begrijpen, afleiden en evalueren) blijkt vooral in het lager onderwijs een werkpunt. In het vierde leerjaar haalt slechts 16 procent de twee hoogste vaardigheidsniveaus.

In het secundair halen in de A-stroom bijna alle leerlingen de norm inzake basisgeletterdheid. Een op de drie haalt de minimumdoelen voor basisgeletterdheid niet. Voor de B-stroom zijn die cijfers respectievelijk 74 en 55 procent.

Voor Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) bewijzen de resultaten “dat we in de komende jaren koers moeten houden en moeten focussen op de essentie: Nederlands, wiskunde, kennisverwerving”.

Perspectief op beterschap

“Deze resultaten bevestigen de waarheid die we de laatste jaren eindelijk zijn gaan benoemen”, klinkt het bij Weyts. “Dankzij deze nulmeting moeten we niet langer blind varen. Scholen krijgen een rijke schoolfeedback die zij goed zullen kunnen gebruiken. We hebben het probleem van de dalende onderwijskwaliteit echt vastgepakt en er is stilaan zelfs perspectief op beterschap, als we nu doorgaan op de ingeslagen weg.”

De Vlaamse toetsen werden in april en mei voor het eerst afgelegd door 69.500 leerlingen uit het vierde leerjaar en 63.000 leerlingen uit het tweede middelbaar. Tegen 2027 zullen alle Vlaamse leerlingen de centrale toetsen op vier momenten moeten afleggen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content