De Leraarskamer van Knack: ‘Lieve leerlingen, ontspan, trek eropuit, kijk naar FC De Kampioenen en léés’

De Leraarskamer 2023-2024 neemt afscheid. © Rebecca Fetrinel
Ann Peuteman

Aan het begin van de lange zomervakantie geven de leden van de Leraarskamer van Knack de leerlingen (en hun ouders) nog wat goede raad mee.

Vlaamse kinderen en tieners hebben twee lange maanden vakantie voor de boeg. Sommigen zullen de heerlijkste reizen maken en naar leerrijke kampjes gaan, anderen blijven thuis en worden amper uitgedaagd. Moeten alle scholieren de komende tijd zo veel mogelijk ontspannen of kunnen ze toch beter ook hun Nederlands trainen, boeken lezen en oefenblaadjes maken? We vroegen het – voor de laatste keer – aan de Leraarskamer van Knack 2023-2024.

Evie De Coene (leerkracht LO): Ik geef mijn leerlingen het advies om volledig te detoxen van school zodat hun brein de mentale rust krijgt die het na een intensief schooljaar verdient.

Alex Asselman (leerkracht Engels): Over het algemeen geef ik vlak voor de vakantie maar één advies: ‘Gebruik zonnecrème’. (lacht) Alle tips om, bijvoorbeeld, nog beter Nederlands te leren krijgen ze al tijdens het schooljaar: kijk naar FC De Kampioenen, lees, volg het journaal in het Nederlands. Dat combineer ik met een tripje naar de bibliotheek en een verkenning van – al dan niet gratis – activiteiten die tijdens de zomervakantie worden georganiseerd.

Wendy Tiesters (leerkracht Frans): Ik wens mijn leerlingen, van wie velen na de vakantie naar het hoger onderwijs vertrekken, vooral een lange zomer toe zonder sociale media en met een paar goede boeken. ‘Léés’, zeg ik tegen hen. Omdat het je ontspant, je naar een andere wereld transporteert, je fantasie prikkelt, je concentratie verbetert, je hersenen doet knetteren. Daarnaast wil ik hun de raad geven om vooral te genieten en om de wereld een beetje te verkennen. Daarvoor hoeven ze echt niet naar een exotische bestemming te reizen. Met de fiets en een tentje komen ze al een heel eind. Blijf niet onder de kerktoren hangen en verruim je horizon. Praat onderweg met mensen, maak connectie, ga eens over de taalgrens en oefen je Frans met onze sympathieke Waalse medeburgers.

Het schooljaar eindigt bij ons zonder al te veel woorden maar wel met een warme omhelzing.

Nickhail Popelier

OKAN-leerkracht

Farah Zannouri (kleuterleerkracht): In eerste instantie hoop ik dat de leerlingen zullen genieten van de zomer en van de tijd die ze met vrienden en familie doorbrengen. Maar ik wil hen toch ook aanmoedigen om actief te blijven. Of dat nu is door te lezen, buiten te spelen, te sporten of nieuwe activiteiten uit te proberen. Voor anderstalige kinderen is het ook belangrijk om hun Nederlands bij te houden door, bijvoorbeeld, Nederlandstalige boeken te lezen en films te bekijken of door met vrienden te spreken.

Sara Berckmans (leerkracht tweede leerjaar): Kinderen die een achterstand dreigen op te lopen, hebben er baat bij om tijdens de vakantie extra tijd te investeren in de leerstof waar ze het moeilijk mee hebben. Anders dreigen ze zaken die nog niet geautomatiseerd zijn weer te vergeten, waardoor ze het nieuwe schooljaar straks met een achterstand beginnen.

Ria Veris (kleuterleerkracht): Wij geven alle ouders tips om hun kleuter tijdens de vakantie al spelend verder te laten leren. Zonder druk op de kinderen te leggen natuurlijk. Wie dat wil, kan een pakketje krijgen met oefeningen voor Nederlands, wiskunde en schrijven. Daarnaast raden we ouders ook aan om eens met hun kinderen naar de bibliotheek te gaan, samen naar liedjes en verhalen in het Nederlands te luisteren en ze eventueel in te schrijven voor de gratis kampjes die de gemeente organiseert.

Henk Daels (leerkracht buitengewoon secundair onderwijs): Na de laatste schooldag is het vooral belangrijk om je hoofd leeg te maken, te ontspannen en dingen te doen waarvoor er tijdens het schooljaar geen tijd is. Veel leerlingen uit het buitengewoon onderwijs lopen het risico om thuis in een isolement terecht te komen. Vaak gaan ze ook niet met hun gezin op reis. Daarom spoor ik ze aan om zich bij een club of vereniging aan te sluiten. Een jeugdbeweging is ideaal omdat ze dan ook op kamp gaan, maar daar kan ik mijn leerlingen maar moeilijk van overtuigen. Dus wijs ik hen erop dat ze ook thuis in de tuin met een groepje vrienden kunnen samenkomen. Sociaal contact is hoe dan ook heel belangrijk.

Nickhail Popelier (OKAN-leerkracht): Het zou een beetje oppervlakkig zijn om al mijn leerlingen ‘een fijne zomer’ toe te wensen, want de meesten hebben geen doorsnee vakantie in het vooruitzicht. Veel Oekraïense jongeren gaan, bijvoorbeeld, voor een langere periode terug naar hun familie in hun thuisland. De niet-begeleide minderjarigen, die vaak in lamentabele asielcentra verblijven, missen de dagelijkse routine en structuur van de school en de Palestijnse leerlingen zullen het moeilijk hebben omdat ze minder afleiding hebben. Daarom eindigt het schooljaar bij ons zonder al te veel woorden maar wel met warmte in de vorm van een omhelzing. Onze leerlingen weten dat ze ook tijdens de vakantie bij ons terechtkunnen. Voor de lange zomervakantie wens ik hun ondertussen rust in het hoofd én in het hart.

Cathy Lecoutre (leerkracht geschiedenis): Ik probeer al mijn leerlingen een persoonlijke en positieve boodschap te geven. Al raak ik bij sommigen niet verder dan: ‘Goed. Ga zo door’ – wat op zich al een compliment is. Wat ik hun wel allemaal meegeef is: ‘Hou je ogen, oren en vooral je geest open want je kunt overal uit leren.’

Lode Govers (leerkracht Frans en Nederlands): Aan het eind van het schooljaar schrijf ik een afscheidsspeech voor mijn klassen. Daarnaast maak ik voor elke leerling een kaartje met een persoonlijke boodschap. Die kaartjes plastificeer ik omdat ik écht hoop dat ze mijn boodschap, die weleens zwaar kan zijn, ter harte nemen – ik ken pubers al lang genoeg om te weten dat ze een gewoon ‘vodje papier’ snel kwijtraken. Nadat ik mijn toespraak heb voorgelezen, deel ik de kaartjes uit. Ze kiezen zelf of ze die aan hun klasgenoten willen laten lezen. Zelfs stoere mannen worden er vaak door geraakt. Vorige maand nog heb ik een berichtje gekregen van een oud-leerling die het kaartje na zes jaar nog altijd had. Ik leg de lat bijzonder hoog voor mijn leerlingen, maar ik ben en blijf ook altijd hun grootste supporter. Daarom eindigt mijn speech dit jaar zo: ‘Lieve, lieve leerlingen, ik weet dat Frans niet altijd het boeiendste vak was, maar ik heb jullie met liefde en plezier lesgegeven. Jullie zijn een geweldige klas en ik wil jullie bedanken voor de blijvende indruk die jullie op me hebben gemaakt. Niet alleen op mijn lerarenbestaan, maar ook op mij als mens. Bedankt voor alles. Ik zie jullie graag.’

Gezocht: 50 leerkrachten voor de Leraarskamer 2024-2025

Of het nu over het lerarentekort, de leesvaardigheid van leerlingen, de nieuwe minimumdoelen, de lerarenopleiding, de vaste benoemingen of de centrale toetsen gaat: tegenwoordig heeft iederéén een mening over het onderwijs. Al te vaak vergeten we daarbij te luisteren naar degene die als geen ander weet hoe het in Vlaamse klaslokalen toegaat: de leerkracht. Daar wil Knack verandering in brengen. Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij stellen we in het nieuwe schooljaar niet één maar vijf leraarskamers samen.

Daarvoor selecteren we in elke Vlaamse provincie tien leerkrachten. Zij komen drie keer per jaar samen om zich over een belangrijk onderwijsthema te buigen en geven tussendoor in Knack hun mening over de onderwijsactualiteit. Staat u voor de klas en wilt u ook eens uw zeg kunnen doen? Geef u dan hier op voor een van onze provinciale Leraarskamers.

Partner Content