Brusselse scholen experimenteren met vierdaagse schoolweek
Een tiental Nederlandstalige Brusselse scholen geven niet langer les op woensdag om het lerarentekort in de hoofdstad aan te pakken.
Vijf Brusselse scholen uit het stedelijk en gemeentelijk onderwijs sluiten zich aan bij het zogenoemde proeftuinproject waarbij geëxperimenteerd wordt met een vierdaagse schoolweek.
In totaal zijn er een tiental Nederlandstalige Brusselse scholen die niet langer lesgeven op woensdag om het lerarentekort in de hoofdstad aan te pakken. Dat meldt collegelid van de Vlaamse Gemeenschapscommissie, bevoegd voor Nederlandstalig Onderwijs in Brussel, Sven Gatz (Open VLD).
Die proeftuinprojecten, goedgekeurd door het Vlaams departement Onderwijs, zijn tijdelijke projecten om het beroep van de leerkracht te herwaarderen. Scholen krijgen zo de ruimte om te experimenteren met ideeën om het lerarentekort te bestrijden door de bestaande regelgeving te doorbreken.
Door het experiment met een vierdaagse schoolweek in Brussel moet het aantal openstaande vacatures voor langdurige voltijdse equivalenten (VTE’s) in het onderwijs verder dalen.
In Brussel is er volgens de laatste cijfers een tekort (vacatures en afwezigen) aan bijna 500 VTE’s in het Nederlandstalige onderwijs. ‘Het aantal langdurig afwezige leerkrachten stijgt – op het jaarlijkse ritme – naar 232’, aldus Gatz. ‘Tegelijkertijd daalt het aantal openstaande vacatures verder naar 242 VTE’s’. In dezelfde periode vorig jaar ging het nog om 316 openstaande vacatures, twee jaar geleden om 328. ‘We blijven voorzichtig positief, maar er is nog een lange weg te gaan’, gelooft Gatz.
Het project loopt in het lager onderwijs van de Molenbeekse school Paloke, Ket&co in Molenbeek, Leidstar in stad Brussel en Veeweyde en Scheut in Anderlecht. Die Brusselse scholen zijn onderdeel van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG). Zij vervoegen de scholen GO! Papageno en GO! WegWijzer in Evere, GO! Bloeiende Kerselaar in Watermaal-Bosvoorde, GO! De Zonnewijzer in Sint-Pieters-Woluwe en GO! Zavelput in Sint-Agatha-Berchem, die al sinds september 2023 van start gingen met het experiment. Het proefproject loopt tot 31 augustus 2025.
Volgens Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) is ‘Brussel extra kwetsbaar voor een opspelend lerarentekort, omdat 85 procent van de leerkrachten in het Nederlandstalig onderwijs uit Vlaanderen komt.’ Dat betekent volgens Weyts ‘natuurlijk’ dat leerkrachten sneller hun baan in Brussel opzeggen als ze dichterbij huis in Vlaanderen kunnen gaan lesgeven. ‘Ook de samenlevingsproblemen in Brussel hebben daar iets mee te maken’, stelt de aftredende minister van Onderwijs.
Volgens Jurgen Wayenberg, de algemeen directeur van de GO!-scholengroep in Brussel, is het proefproject slechts een van de oplossingen om het ‘ernstige’ lerarentekort in Brussel aan te pakken. ‘Wat mij betreft moet de Vlaamse gemeenschap Brussel toch eens apart gaan bekijken. Ik wil niet ontkennen dat er in Vlaanderen ook heel wat problemen zijn, maar Brussel mag niet vergeten worden.’
Wayenberg duidt dat een zogeheten Brusselpremie, zoals voor Vlaamse politieagenten die in Brussel werken, soelaas kan bieden.