Bruno Vanobbergen (katholiek onderwijs): ‘Het water staat aan de lippen bij onze scholen’
In een interview met De Zondag bespreekt Bruno Vanobbergen, de verse baas van het katholiek onderwijs, de plannen van de Vlaamse regering. Wat betreft de kennis van het Nederlands bij ouders: ‘Wij gaan niet voor verklikker spelen.’
In augustus volgde Bruno Vanobbergen (52) Lieven Boeve op als directeur-generaal van het katholiek onderwijs. Tot nu was hij vooral bekend als kinderrechtencommissaris.
Wat vindt hij van het Vlaams regeerakkoord? wil De Zondag weten.
‘Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als Dirk Van Damme (onderwijsexpert, red.). Wat vandaag op tafel ligt, is minder erg dan aanvankelijk verwacht. Ik denk dat dat een breed gedragen aanvoelen is. De eerste tekst was echt niet goed en bood geen antwoorden op de grote uitdagingen.’
‘Als je vandaag op onze scholen komt, worden twee thema’s direct op tafel gelegd: het lerarentekort en de schooluitval van leerlingen. De Commissie van Wijzen, onder leiding van Dirk, heeft een ambitieus rapport geschreven over het lerarentekort. In de eerste tekst was daar echter niets van terug te vinden. In het finale resultaat zitten wel interessante aanzetten. Zo zullen beginnende leerkrachten 20 procent van hun tijd mogen gebruiken voor extra voorbereiding en begeleiding. Dat is zeer belangrijk, want wij stellen vast dat 20 à 25 procent van de beginnende leerkrachten na vijf jaar stopt. Dat is een alarmbel. Je moet hen dus beter coachen. Ook belangrijk om het tekort tegen te gaan, is het behoud van anciënniteit voor zij-instromers.’
En wat met de schooluitval?
‘Op dat vlak zien we te weinig ambitie. Waarom niet meer inzetten op samenwerking met andere domeinen zoals welzijn en werk? In Brussel werken heel wat scholen samen met Groep Intro. Dat is een welzijnsorganisatie die ingeschakeld wordt voor leerlingen die uitvallen. Dat is een goed model voor Vlaanderen.’
Besparingen
Wat baart hem vooral zorgen?
‘De besparingen. Het secundair onderwijs moet zowat 150 miljoen besparen. Dat komt bovenop de besparingen van vorige legislatuur, toen de werkingsmiddelen amper geïndexeerd werden. De regering lijkt niet te beseffen dat het water aan de lippen staat bij onze scholen. Bovendien wordt niet duidelijk gemaakt in welke richting er bespaard moet worden.’
‘Ik maak mij op dit ogenblik vooral zorgen over de financiële leefbaarheid van onze scholen. Dat hangt samen met de toestand van onze infrastructuur. Vijftig procent van onze scholen moet werken in gebouwen die minstens vijftig jaar oud zijn. Ook daar mis ik dus visie en ambitie. We hebben nood aan een masterplan om dat aan te pakken.’
Sancties voor ouders?
Is het goed dat de regering focust op kennis van het Nederlands?
‘De aandacht voor het Nederlands is goed. Wij stimuleren al enkele jaren dat dat ook in andere vakken een plek moet krijgen. Daar echter sancties aan koppelen voor ouders, vinden wij een slecht idee. Omdat we weten dat dat niet werkt. Uiteraard moet je de ouders mee krijgen en verbinden met de school. Dat kan bijvoorbeeld via brugfiguren. Maar dreigen met sancties zal misschien enkelingen overtuigen, maar in het algemeen zal het vooral het omgekeerde effect hebben.’
Moeten scholen aangeven welke ouders geen Nederlands spreken?
‘Dat wordt blijkbaar verwacht, maar wij gaan dat niet doen. Wij gaan niet voor verklikker spelen. Dat is niet de manier waarop wij met mensen omgaan. Dat zou trouwens diametraal ingaan tegen het DNA van ons onderwijs. Wij zijn christelijk geïnspireerd: dat wil zeggen dat we mensen willen verbinden. Ook de CLB’s hebben al duidelijk aangegeven dat ze niet meestappen in dat systeem.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier