NMBS voorziet 2000 extra treinen per week, schrapt nog geen haltes, maar wel 22 P-treinen
De raad van bestuur van de NMBS heeft het vervoersplan 2023-2026 goedgekeurd, ‘het meest ambitieuze vervoersplan ooit’. Er verdwijnen geen haltes.
Dat maakte de spoorwegmaatschappij vrijdagavond bekend.
Met het nieuwe vervoersplan, dat zal lopen van december 2023 tot december 2026, ‘beoogt NMBS in 2026 een jaarlijkse productie van 89,5 miljoen treinkilometers te bereiken, een stijging van 7,4 procent in vergelijking met het huidige aanbod’, zo luidt het in een persbericht. Dat komt overeen met meer dan 2000 treinen extra per week tegen 2026.
De NMBS belooft onder meer betere verbindingen tussen grote steden in het weekend. Er zullen op vrijdag- en zaterdagavond ook bijna 50 extra S-treinen rijden vanuit Brussel en Antwerpen naar verschillende steden, ‘waarvan 30 tot na 1 uur ’s nachts’. De luchthaven van Charleroi zal beter bediend worden (via het station van Fleurus) en er komt een drielandentrein tussen Luik, Maastricht en Aken. ‘In totaal zal meer dan de helft van de stations (280) tegen 2026 een verbeterd aanbod hebben’, zegt de NMBS.
Er zijn wel twee voorwaarden verbonden aan de uitrol van het vervoersplan: de spoorwegmaatschappij moet genoeg mensen vinden (bijvoorbeeld 500 treinbegeleiders en treinbestuurders dit jaar), en treinbouwer Alstom moet nieuwe treinen op tijd leveren. Als dat laatste gebeurt, zouden er 10.000 extra zitplaatsen moeten zijn tegen het einde van het vervoersplan.
Verdeeldheid over stopplaatsen
De voorbije dagen was bekend geraakt dat de NMBS overwoog om een twintigtal halteplaatsen te schrappen, een idee dat al snel van tafel was geveegd door minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Zover komt het ook niet, al stelt de NMBS in het persbericht dat de raad van bestuur erbij blijft dat er een ‘optimalisatie’ nodig is van het aantal haltes. Maar eventuele beslissingen daarover zijn voor een volgend vervoersplan, klinkt het. ‘Meerderheid (8) tegen minderheid (6) werd beslist om voor de periode 2023-2026 geen beslissingen ter zake te nemen, maar ze uit te stellen naar een later vervoersplan.’
Wel zou er een nieuwe stopplaats – Braine-L’Alliance – worden geopend in december 2025, en in juni 2025 de verplaatste stopplaats Moensberg (Ukkel).
Bij de piekuurtreinen (P-treinen, die op piekmomenten rijden) wordt er wel geschrapt. ‘Door de toename van het telewerk zullen 22 laag bezette P-treinen niet meer rijden’, zegt de NMBS. Ze voegt toe dat het om treinen gaat ‘waarvoor er alternatieven bestaan zonder een noemenswaardige wachttijd’. Met de treinen en het personeel dat daardoor vrijkomt, zal de maatschappij 12 P-treinen opnieuw inleggen ‘op verbindingen waar het aantal reizigers sterk toeneemt’.
Het vervoersplan moet nog worden goedgekeurd door de ministerraad.
In het kader van het openbaredienstcontract 2023-2032 dat de NMBS onlangs sloot met de federale regering, is er de ambitie om het aantal reizigers met 30 procent te verhogen tegen 2032. In 2022 vervoerde de spoorwegmaatschappij 227 miljoen reizigers.