Koen Van Troos
‘Waarom het niet aan de Sint is om te kiezen voor duurzame chocolade’
‘Vannacht steekt de Sint naar jaarlijkse gewoonte onze kinderschoenen opnieuw vol met lekkers. De kans is groot dat er dit jaar chocoladetabletten, -munten en -figuren bijzitten die niet alleen onze kinderen, maar ook die van de cacaoboeren blijmaken’, schrijven Koen Van Troos en Philippe Weiler van Fairtrade Belgium. ‘Afgelopen Oktober kondigden immers zowel Albert Heijn als Colruyt Group aan volop te gaan voor de ‘duurzame keuze’ voor hun eigen huismerkchocolade. Chocolade op basis van cacao uit ketens waarbij een eerlijke prijs en betere leefomstandigheden aan cacaoboeren worden gegarandeerd. Zo maken ze zélf de keuze voor duurzaamheid zonder die over te laten aan de consument. Een uitzondering die weldra de norm wordt?’
Dat de cacaoprijzen op de wereldmarkt historische pieken bereikten afgelopen tijd is u wellicht niet ontgaan. Cacaoboeren lijken nu eindelijk zicht te hebben op een prijs die hen toelaat om een goed leven te leiden, of in vaktermen ‘in een leefbaar inkomen te voorzien’. ‘Makkelijk’ denkt u dan wellicht, als u verneemt dat zowel de grootste Belgische als Nederlandse supermarktketen aankondigen om voor (een groot deel van) hun huismerk chocolade over te schakelen naar een directe keten waar net die hogere prijs voor de cacaoboeren wordt gewaarborgd. De waarheid is echter iets complexer.
Een langdurig engagement voor eerlijke prijzen
Ten eerste is het onzeker dat de huidige trend van hoge wereldmarktprijzen voor cacao, zal worden aangehouden. De kans is erg reëel dat de cacaoproductie zich in de toekomst zal herstellen, wat tot overaanbod zou kunnen leiden met prijsdalingen tot gevolg. Langetermijnengagementen voor eerlijke prijzen zijn essentieel om stabiliteit te waarborgen, zodat cacaoboeren en boerinnen hun toekomst kunnen plannen. Daarnaast zijn investeringen in productiviteit, kwaliteit en aanpassing aan klimaatverandering noodzakelijk, aangezien de hoge prijzen deels veroorzaakt worden door slechte oogsten door klimaatverandering.
Frontrunner in het Beyond Chocolate partnerschap
De keuzes van Albert Heijn en Colruyt Group zijn pionierswerk, aangezien er nog maar weinig retail- en chocoladebedrijven actie ondernemen voor ‘leefbare inkomens’. Colruyt Group, als ondertekenaar van het Beyond Chocolate Partnership, speelt hierin een belangrijke rol. Dit Belgische initiatief wil pas tegen 2030 zorgen voor leefbare inkomens voor alle cacaoboeren die cacao leveren voor Belgische chocolade. Dat Colruyt Group nu al de sprong maakt voor (een deel van ) haar eigen huismerktabletten, is op zijn minst lovenswaardig te noemen.
Van “duurzame keuze” naar zorgplicht…
Door duurzaamheid als norm te hanteren, maken de supermarktketens de “duurzame keuze” van de consument – en van de Sint – vanzelfsprekend en nemen ze zélf verantwoordelijkheid op. Dit zullen we in de toekomst vaker zien, zeker met de Europese zorgplicht-richtlijn die bedrijven verplicht om verantwoording af te leggen voor hun impact op mens en milieu in hun hele keten. Duurzaamheid wordt zo de norm, niet de uitzondering. Initiatieven zoals Beyond Chocolate, gesteund door de Belgische overheid, zorgen er inmiddels voor dat er bijna geen chocolade meer in de Belgische winkels te vinden is zonder duurzaamheid labels of garanties.
… voor een duurzame toekomst
De ‘duurzame keuze’ van Albert Heijn en Colruyt groep moet in de toekomst eerder de norm zijn dan een uitzondering. Dit vereist echter een ambitieus beleid dat zich blijft inzetten voor de uitdagingen van de cacaoboeren en -boerinnen. Een beleid dat de Europese zorgplicht-richtlijn ambitieus uitvoert en dat tóch blijft gaan voor een ambitieuze Europese ontbossingswet, ondanks de recente chaos. Een beleid dat de vooruitgangen van initiatieven zoals Beyond Chocolate integreert en de lat voortdurend hoger legt. En ten slotte een beleid dat oog heeft voor de consument, waardoor de Sint onze schoentjes enkel nog met lekkers kan vullen dat àlle kinderen gelukkig maakt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier