Die verontwaardiging over dronken Tom Waes: mag het wat meer zijn?
Alle mogelijke bedenkingen zijn al gemaakt na het ongeval van de beschonken Tom Waes. Knack-redacteur Tex Van berlaer wil terug naar de essentie.
‘Hoe veilig zijn oldtimers, zoals die waar Tom Waes mee reed?
‘Eigenaar van botsabsorbeerder waar Tom Waes tegen knalde reageert.’
‘Na het ongeval van Tom Waes: wat doe je als een vriend dronken in de wagen stapt?’
‘Gert Verhulst hekelt kleine pakkans bij rijden onder invloed: “Ik rij al 40 jaar en heb nog nooit moeten blazen”’
Journalisten zijn ook maar mensen. Een auto-ongeval met de Bekendste Vlaming in dronken toestand achter het stuur: dat is een Groot Nieuwsfeit waar je stevig de tanden in kunt zetten. Om de grote nieuwshonger te stillen, zijn alle mogelijke invalshoeken goed. Van de veiligheid van oude Porsches tot het nut van een botsabsorbeerder, wellicht op de valreep het woord van het jaar.
De insteken lijken wel eindeloos. Hadden de drinkebroers van de tv-presentator hem niet moeten beletten om nog in zijn auto te kruipen daar op het hippe Antwerpse Zuid ? Is het echte probleem niet dat taxi’s zo slecht ingeburgerd zijn in Vlaanderen? Zijn de kapotte fietsliften in de Antwerpse voetgangerstunnel uiteindelijk niet verantwoordelijk voor het ongeluk?
Niemand is perfect, en iedereen verdient een tweede kans. Maar laten we niet overdrijven.
Cancelcultuur
Wanneer het nieuwsfeit zijn weg vindt naar de Wetstraat, wordt het helemaal interessant. Politici die altijd al voor nultolerantie voor alcohol in het verkeer waren, zijn daar nu nog grotere pleitbezorgers van. Politici die altijd al hebben gezegd dat de pakkans te laag is, tonen zich daar nu nog verontwaardigder over. Allemaal hebben ze hun standpunt nog eens in de markt kunnen zetten.
Toch zijn we door de opkomst van de cancelcultuur voorzichtig geworden in publieke veroordelingen. ‘Woke’ is over zijn hoogtepunt heen, zo stelde het blad The Economist vast in september. Er zijn wel wat mensen gecanceld de afgelopen jaren, ongetwijfeld zijn er zelfs excessen geweest. Dat er nu een correctie komt, is niet verwonderlijk. Wellicht is het zelfs een goede zaak. Nee, niemand is perfect, en iedereen verdient een tweede kans.
Maar laten we niet overdrijven.
Sorry
‘Onbegrijpelijk’, zo omschreef Waes zijn daad de volgende dag in een mededeling vanuit het ziekenhuis. Mij schoten andere termen te binnen. Zijn ‘sorry’ dreigt zijn abject gedrag te normaliseren. ‘Toen ik hoorde dat hij dronken was,’ zegt een moeder van een verongelukt kind in Het Nieuwsblad, ‘heb ik gehuild van woede.’ Tom Waes beging vooral een domme, egoïstische daad. De man had uw kind kunnen doden.
De reacties op het ongeval in de Kennedytunnel deden me denken aan die keer dat verkeersinstituut Vias voetbalclubs opriep om geen dure, snelle sportwagens te geven aan hun jonge voetballers. Die oproep kwam daags nadat voetballer Sofian Kiyine met zijn auto door de wand van een sporthal was gevlogen – letterlijk.
Voorlopig kwam er nog geen oproep om BV’s ver weg van oude Porsches te houden. Misschien is het nog een ideetje voor ceo Frederik Delaplace van de VRT?
Tom Waes heeft zich al uit hachelijker situaties bevrijd. Dit kan er nog wel bij. Maar wie anno 2024 nog dronken achter het stuur kruipt, verdient wat mij betreft méér afkeuring dan Waes tot nu toe ten deel viel. Waes had niet mogen drinken en rijden. Daarover moet het gaan.
‘Als Tom Waes echt spijt heeft, zou hij zich kunnen inzetten voor een organisatie die zich inspant voor verkeersveiligheid’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier