Jong Talent: Shanice Engel (31) zet influencermarketing in om maatschappelijke kwesties aan te kaarten

‘Influencers zijn alternatieve stemmen in een wereld waarin de mainstreammedia niet langer het dominante woord voeren.’
Elisa Hulstaert
Elisa Hulstaert Redacteur

‘Influencermarketing kan veel meer doen dan verkoopcijfers van merken opkrikken’, zegt Shanice Engel. ‘Het kan ook ingezet worden om sociaal-maatschappelijke kwesties aan te kaarten en om relevante boodschappen uit te dragen.’

Engel is experte influencer marketing en kersvers Managing Partner bij communicatiebureau oona. ‘Vandaag bereiken de traditionele media minder mensen dan vroeger. Steeds meer mensen blijven via sociale media op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt. Daarom geloof ik dat influencers er niet alleen zijn om pakweg meer chips te verkopen, maar ook om belangrijke boodschappen te verspreiden.’

Hoe komt dat?

Shanice Engel: Influencers zijn alternatieve stemmen in een wereld waarin de mainstream media niet langer het dominante woord voeren. Ze zijn heel goed in het bereiken van specifieke doelgroepen. Vaak hebben ze duizenden, soms zelfs miljoenen volgers, waardoor ze positieve verandering kunnen stimuleren door maatschappelijke kwesties onder de aandacht brengen. Dat maakt hun rol relevant in bredere discussies en bewegingen. Influencers kunnen een positieve impact hebben op het maatschappelijk debat en de manier waarop er naar de wereld gekeken wordt.

1/2

‘Influencermarketing kan ingezet worden om sociaal-maatschappelijk kwesties aan te kaarten en om relevante boodschappen uit te dragen.’

2/2

‘Influencermarketing kan ingezet worden om sociaal-maatschappelijk kwesties aan te kaarten en om relevante boodschappen uit te dragen.’

1/2

‘Influencermarketing kan ingezet worden om sociaal-maatschappelijk kwesties aan te kaarten en om relevante boodschappen uit te dragen.’

2/2

‘Influencermarketing kan ingezet worden om sociaal-maatschappelijk kwesties aan te kaarten en om relevante boodschappen uit te dragen.’

Kunt u concrete voorbeelden geven?

Engel: Voor de overheid heeft oona eens een campagne rond namaakproducten opgezet. Influencers prezen toen eerst een louche website aan, waarna ze hun volgers wezen op de gevaren ervan, zoals identiteitsdiefstal. Voor Telenet hebben we een campagne uitgewerkt waarbij influencers bewustwording creëerden rond de gevaren van sexting en de manieren waarop mensen zich ertegen kunnen beschermen.

Verwacht u dat het belang van influencer marketing nog zal toenemen?

Engel: Influencer marketing heeft altijd bestaan, maar de komst van sociale media heeft de impact ervan doen groeien. Instagram, TikTok en Snapchat zetten een megafoon op de mening van mensen. Dat kan polariserend werken, en daarom geloof ik ook dat influencers een steeds grotere verantwoordelijkheid zullen dragen in wat opinie en wat feitelijk is. Op die manier kunnen ze een positieve impact hebben op de maatschappij.

Partner Content