Jong talent: Hamza Ouamari streeft naar inclusieve marketing

© Noortje Palmers
Elisa Hulstaert

‘Toen ik communicatiemanagement studeerde, merkte ik dat niets van wat ons verteld werd afgestemd was op onze diverse maatschappij’, zegt Hamza Ouamari, die intussen acht jaar actief is in de marketing. ‘Vandaag wil ik dat anders doen en dingen maken waarin iedereen zich wél kan herkennen.’

‘België is een divers land’, zegt Ouamari. ‘Een op de vier inwoners van Vlaanderen heeft een migratieachtergrond, in grootsteden als Antwerpen en Brussel ligt dat aantal zelfs nog een stuk hoger met respectievelijk 56,3 en 77 procent. Een op de vijf Vlamingen heeft een beperking. Dat zijn groepen waar we rekening mee moeten houden. In inclusieve marketing bekijken we hoe we hen deel kunnen laten zijn van het verhaal. Dat vind ik ontzettend belangrijk, daarom werk ik momenteel aan een boek over inclusieve marketing.’

Wat moeten we verstaan onder inclusieve marketing?

Hamza Ouamari: Inclusieve marketing wil in de eerste plaats discriminatie uitsluiten in marketingstrategieën. Maar het gaat ook over meer dan het tonen van iemand van kleur, het draait om het betrekken van een diverse groep mensen in het hele marketingtraject.

Op welk project bent u trots?

Ouamari: Ik ben best fier op Framed, een online reeks van acht afleveringen waarin Gentse jongeren en politieagenten met elkaar in gesprek gaan en hun ervaringen delen. We zijn erin geslaagd om beide referentiekaders te tonen en na de lancering merkte ik dat het echt een gesprek op gang bracht. Het project werd vorig jaar bekroond met de Prix Intersection, een internationale prijs die de meest innovatieve initiatieven binnen de politie uitlicht.

U bent ook het brein achter de opvallende talkshow Klimaatprivilege van 11.11.11.

Ouamari: Klopt. Een heel fijn project waarvoor ik mijn stoute schoenen mocht aantrekken om de klimaatverandering eens op een andere manier te brengen. Geen saaie affiches of droge debatten, maar een scherpe, satirische en ironische talkshow waarin gasten een kritische blik werpen op topics als greenwashing, ecofeminisme en klimaatonrecht.

Ouamari’s boek over inclusieve marketing verschijnt in het voorjaar van 2025 bij Pelckmans. Aanmelden voor de wachtlijst kan via inclusievemarketing.hamza.be.

Partner Content