Beruchte neonazidocumentaire ‘Europa: The Last Battle’ blijft nieuwe fans bereiken

The Last Battle: een verdraaide kijk op de geschiedenis, en antisemitische oprispingen.

Vlaamse complotdenkers uit de coronaperiode raken in de ban van Europa: The Last Battle, een zeven jaar oude antisemitische neonazidocumentaire.

Europa: The Last Battle is een tiendelige, twaalf uur lange ‘historische documentaire’ die in 2017 in elkaar werd geknutseld door Tobias Bratt, een Zweedse activist uit neonazikringen. De film presenteert een alternatieve, zwaar antisemitische geschiedenis van de voorbije eeuwen. Zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog is daarin zogezegd aangestookt door ‘de Joden’, met als doel ‘het blanke ras te ondermijnen en de staat Israël te stichten’. Onderweg probeert The Last Battle nog Adolf Hitler te rehabiliteren en het bestaan van de Holocaust te ontkennen.

Extreem? Niet voor sommige Vlaamse complotdenkers die we nog kennen uit de coronaperiode. Verschillende voormannen en -vrouwen uit de zogenaamde ‘Tegenbeweging’, die actiegroepen oprichtten en betogingen organiseerden, deelden recent links naar The Last Battle met de volgers die ze tijdens de pandemie verzamelden op sociale media. Dat deden onder andere ex-advocate Carine K. (‘Hands For Freedom’), voormalig horecaondernemer Hans B. (‘Belgians For Freedom’), en de geschorste psycholoog Steve V.H. (‘De Gouden Burgerbeweging’, ‘All Hearts Open’).

Holocaustontkenner

De documentaire is in principe verbannen van populaire platformen zoals Facebook en YouTube, maar er zijn talloze uploads te vinden op ‘alternatieve’ videosites zoals Rumble, Odysee of BitChute. Hans B. promootte via Facebook de integrale documentaire, die hij in een Telegramgroep voor ‘soevereine burgers’ liet plaatsen. Na het bekijken trok hij zelfs naar Auschwitz voor ‘eigen onderzoek’.

The Last Battle is een goed voorbeeld van hoe complottheorieën een route kunnen zijn naar meer extreemrechtse sympathieën.

Maar vooral X, het vroegere Twitter, blijkt een populair doorgeefluik. Vorig jaar ontstond er nochtans een relletje omdat advertenties van grote bedrijven zoals Disney en Microsoft te zien waren onder tweets met videofragmenten uit Europa: The Last Battle. Ook Steve V.H. tipte de video aan zijn volgers, en adviseerde verder om het werk van Holocaustontkenner Ernst Zündel te lezen, als alternatief voor het ‘narratief van de schoolboeken’. Carine K. scoorde honderden likes en retweets met een link naar de documentaire, die ze een ‘absolute aanrader’ noemde met een ‘hoge graad van accuraatheid met veel bewijzen’.

Holocaust in de klas: ‘Empathie met de Joden toen, leidt tot meer inzicht vandaag’

Samenzweringen

Wie in de ban raakt van de documentaire blijft niet alleen achter met een compleet verdraaide kijk op de geschiedenis, maar gaat zich vaak ook te buiten aan allerlei antisemitische oprispingen. ‘De Joden proberen de laatste jaren ons uit te moorden. Ditmaal op een hele stiekeme achterbakse manier; door mensen te misleiden, waardoor ze giftige injecties nemen’, reageert een antivaxer bijvoorbeeld op Carine K.’s promotie voor The Last Battle.

Jarenlang al was The Last Battle een populair medium waarmee extreemrechtse activisten nieuwe zieltjes probeerden te werven voor hun gedachtegoed. Dat lukt goed in kringen van samenzweringstheoretici, die van nature vatbaar blijken voor een wereldbeeld waarin ‘niets is wat het lijkt’. Al in 2021 noemde een rapport over digitaal antisemitisme The Last Battle als een goed voorbeeld van ‘hoe complottheorieën een route kunnen zijn naar meer extreemrechtse sympathieën’. Dat spoor zien we nu helaas ook in ons land.

80 jaar na de aanslag op Hitler: ‘We mogen de erfenis niet misbruiken’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content