‘Het Centraal Station als fuifzaal, wie gaf daar nu weer zijn toestemming voor?
Er werd dit weekend zwaar gefuifd in het Antwerpse station. En dat was misschien toch niet zo’n briljant plan, stelt onze reporter Stijn Tormans.
Er waren veel kosten aan Leopold II, maar de niet zo brave man heeft ons toch ook een paar goede dingen geschonken: station Antwerpen-Centraal bijvoorbeeld. ‘Une belle petite gare’ noemde onze voormalige vorst het zelf. Wannes Van de Velde noemde het dan weer ‘la dernière gare du monde’. De voormalige Middenstatie is allang geen terminus meer.
Maar dat het gebouw er nog staat, is een groot mirakel. Ooit verketterd door Herman De Croo en véél politici, later bejubeld als ‘het mooiste station ter wereld’. Maar niets is dus voor eeuwig. Wie het vandaag nog zo noemt, kijkt scheel of heeft prut in de ogen. Of is er al tijden niet meer geweest, dat kan ook.
Ik wel. Elke dag ren ik erdoor. Soms met grote ogen, omdat steeds meer muren worden volgeplakt met reclame. Dat is al eeuwen zo, maar de laatste tijd gaan alle remmen los. Al is het, toegegeven, ook soms dolle pret. Toen ik laatst de trein miste, had de NMBS bij wijze van troost een activiteit geregeld om de tijd te doden tot de volgende trein kwam: een grote videowall in de inkomhal waarop de nieuwste modellen van BMW werden geshowd. Gevoel voor ironie hebben onze vrienden van het spoor wel.
Pantheon
Monumentaler dan de inkomhal van Centraal Station kan een stationshal niet zijn, met flarden van het Romeinse Pantheon. Ooit gebouwd door Louis Delacenserie ter ere van de reiziger.
Maar vandaag heeft die treinreiziger daar niets meer te zoeken: sinds een paar maanden is er zelfs geen ticketbalie meer. Die verhuisde naar een godvergeten plek in het station. Wie nu een ticket wil kopen aan het loket, moet eerst een hele tour afleggen en kan zijn trein bijna onmogelijk nog halen – alsof de NMBS reizigers die niet digitaal kopen wil laten boeten.
In de inkomhal van het station kon je een tijdje geleden de nieuwste modellen van BMW bewonderen.
Ook tijdens de late uren is de hal verboden terrein voor de reiziger. Wie betaalt mag er wel in. Zoals dit weekend, toen de hal verhuurd was aan het festival. Overdag leek het wel de kantine van FC Bommerskonten, ’s avonds een discotheek. Boenke boenke in het Centraal Station – alleen wie een ticket had, mocht binnen.
Misverstanden
Omdat er al genoeg misverstanden zijn: geen slecht woord voor de organisators van Full Circle. Dat die lui muziek willen pompen in een stad met een doods nachtleven: hulde daarvoor.
Ze hadden een hoop locaties. Alleen: moest het Centraal Station erbij zijn? En wie bij de NMBS heeft daar nu weer zijn toestemming voor gegeven?
Iemand die nog nooit een cursus monumentenzorg gevolgd heeft, dat is zeker. Omdat we vandaag in een vergevingsgezinde bui zijn, hier alvast wat goede raad.
Lees de eerste bladzijden van Austerlitz van W.G. Sebald. En kijk daarna naar de film Un soir, un train van André Delvaux. Als u dan nog niet begrijpt dat het Centraal Station een sacrale ruimte is, een die alleen de gesprekken van aankomende en vertrekkende reizigers verdraagt, tja, zoek dan maar een andere job.
Brief aan Sophie Dutordoir: ‘Je moet vandaag al een hartaanval veinzen om nog tot aan het treinloket te raken’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier