Grote omwenteling in katholiek onderwijs: islamlessen en gebedsruimte voor moslims
Katholiek Onderwijs Vlaanderen gaat moslims en andersgelovigen een volwaardige plek geven op school. N-VA-voorzitter Bart De Wever reageert afwijzend. ‘Met dit onwaarschijnlijke voorstel heft het katholieke onderwijs zichzelf de facto op.’
Door een grote omwenteling komt er op scholen met zeer veel moslims meer plaats voor hoofddoeken, speciale plekken om te bidden en vrijwillige islamles buiten de schooluren.
Het katholieke onderwijs werkt aan een schoolmodel waarin andere religies en levensbeschouwingen een bijzonder grote rol krijgen. Dat betekent dat moslims en andersgelovigen op scholen waar zij in groten getale aanwezig zijn een plek zullen krijgen. Er komt dan ook meer ruimte voor religieuze symbolen zoals de hoofddoek, mogelijk speciale plekken om te bidden naast de katholieke kapel en islamitische lessen of uitstappen als vrijwillige buitenschoolse activiteit.
‘Onwaarschijnlijk’ (Bart De Wever)
N-VA-voorzitter Bart De Wever heeft bedenkingen bij het voorstel. ‘De islam in Vlaanderen moet laïciseren zoals het christendom’, zo tweette hij. De Wever stelt lessen burgerschap voor in plaats van islamlessen in de klas.
Alweer fout voorstel hervorming Guimardstraat. Islam in VL moet laïciseren zoals het christendom. Lessen burgerschap i.p.v. islam in de klas
— Bart De Wever (@Bart_DeWever) 4 mei 2016
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
‘Met dit onwaarschijnlijke voorstel heft het katholieke onderwijs zichzelf de facto op en vormt het zich om tot het actief pluralistisch onderwijs’, zegt de N-VA-voorzitter verder. ‘Als men naast het traditionele katholieke geloof ook ruimte inlast voor de islam, dan moet men consequent zijn en ook de deur openzetten naar andere levensbeschouwingen.’
Leer van het vliegend spaghettimonster
‘Waarom dan geen zedenleer? Of de leer van het vliegend spaghettimonster? Dan moet je de lijn doortrekken. En wat is dan nog het onderscheidende project van het katholieke onderwijs? Dat de Guimardstraat op een blauwe woensdagochtend met zo’n voorstel tot hervorming komt, is haast niet te vatten’, vindt De Wever.
‘De dag voor Hemelvaart deelt het hoofd van het katholiek onderwijs doodleuk mee dat het een van de fundamenten van zijn project – en dus bij uitbreiding van de Vlaamse samenleving – onderuit slaat. De Guimardstraat is zich blijkbaar aan het specialiseren in zichzelf vernietigende hervormingen. Na de brede eerste graad en de domeinscholen, nu dit. De top van het katholiek onderwijs heeft voor zichzelf uitgemaakt dat een onderscheidend pedagogisch project voor hen niet meer hoeft.’
Moslimleerlingen aantrekken
Topman Lieven Boeve van het katholiek onderwijs verdedigt zich: ‘Het is een ambitieus project, maar uit onderzoek blijkt dat onze identiteit helemaal verwatert als we niets doen. Wij houden onze scholen een spiegel voor om een nieuwe stap te zetten.’
De Guimardstraat wil het model van de dialoogschool gebruiken om meer moslimleerligen aan te trekken, maar ook om de katholieke identiteit te versterken. ‘Het is niet langer de bedoeling om moslims of andersgelovigen te bekeren tot het eigen grote gelijk’, stelt mede-oprichter van de dialoogscholen Didier Pollefeyt (KU Leuven). ‘Wij willen moslims, andersgelovigen en onszelf versterken. We gaan geen religies vermengen, maar in een dialoogschool is er naast een christelijke kapel ook plaats voor een gebedsruimte voor moslims en de hoofddoek.’ (Belga/TE)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier